Digitaalisen markkinoinnin vaikutus asiakkaan ostopäätökseen asuntokaupassa : case RE/MAX Noste Oy
Asimoglou, Jonna; Lasch, Jasmin (2020)
Asimoglou, Jonna
Lasch, Jasmin
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004014296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004014296
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten RE/MAX Nosteen digitaalinen markkinointi ja sosiaalisen median kanavat ovat vaikuttaneet yrityksen asiakkaiden ostopäätökseen asuntokaupassa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta aihealueesta. Ensimmäisessä teorialuvussa käsitellään kiinteistönvälitystä toimialana, hyvää välitystapaa sekä asuntokaupan prosessia lyhyesti. Toinen osa käsittelee ostopäätöstä, ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, sekä ostajatyyppejä ja ostoprosessia yleisesti. Viimeisessä teorialuvussa käsitellään digitaalista markkinointia ja sen kanavia, sekä sitä, miten sosiaalista mediaa voi hyödyntää yritystoiminnassa. Opinnäytetyössä on käytetty lähteinä suomen- ja englanninkielistä kirjallisuutta, sekä verkkolähteitä, jotka ovat ajankohtaisia.
Opinnäytetyö suoritettiin Case-tutkimuksena. Toimeksiantajana toimi RE/MAX Noste Oy. Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimus suoritettiin Webropol-tutkimuskyselyllä ja aineisto kerättiin syksyn 2019 aikana. Kyselylomakkeessa oli yhteensä kymmenen kysymystä, ja se sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Webropol-palvelun avulla oli helppo havainnoida ja analysoida tutkimuksen tuloksia.
Tutkimuksella saatiin arvokasta tietoa siitä, mitä sosiaalisen median kanavia RE/MAX:n olemassa olevat asiakkaat käyttävät mieluiten ja kuinka usein he niitä käyttävät. Opinnäytetyö oli toimeksiantajalle tärkeä ja ajankohtainen. Saatujen tulosten ja annettujen kehitysehdotusten perusteella toimeksiantaja pystyy jatkossa luomaan strategian sosiaalisen median sisällön tuottamiseen. Opinnäytetyö antaa RE/MAX Nosteelle myöskin tietoa ja ideoita eri digitaalisen markkinoinnin kanavien mahdollisuuksista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta aihealueesta. Ensimmäisessä teorialuvussa käsitellään kiinteistönvälitystä toimialana, hyvää välitystapaa sekä asuntokaupan prosessia lyhyesti. Toinen osa käsittelee ostopäätöstä, ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, sekä ostajatyyppejä ja ostoprosessia yleisesti. Viimeisessä teorialuvussa käsitellään digitaalista markkinointia ja sen kanavia, sekä sitä, miten sosiaalista mediaa voi hyödyntää yritystoiminnassa. Opinnäytetyössä on käytetty lähteinä suomen- ja englanninkielistä kirjallisuutta, sekä verkkolähteitä, jotka ovat ajankohtaisia.
Opinnäytetyö suoritettiin Case-tutkimuksena. Toimeksiantajana toimi RE/MAX Noste Oy. Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimus suoritettiin Webropol-tutkimuskyselyllä ja aineisto kerättiin syksyn 2019 aikana. Kyselylomakkeessa oli yhteensä kymmenen kysymystä, ja se sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Webropol-palvelun avulla oli helppo havainnoida ja analysoida tutkimuksen tuloksia.
Tutkimuksella saatiin arvokasta tietoa siitä, mitä sosiaalisen median kanavia RE/MAX:n olemassa olevat asiakkaat käyttävät mieluiten ja kuinka usein he niitä käyttävät. Opinnäytetyö oli toimeksiantajalle tärkeä ja ajankohtainen. Saatujen tulosten ja annettujen kehitysehdotusten perusteella toimeksiantaja pystyy jatkossa luomaan strategian sosiaalisen median sisällön tuottamiseen. Opinnäytetyö antaa RE/MAX Nosteelle myöskin tietoa ja ideoita eri digitaalisen markkinoinnin kanavien mahdollisuuksista.