Pintaa syvemmältä -yrittäjävalmennuksen kehittäminen
Pietilä, Maija (2020)
Pietilä, Maija
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004034438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004034438
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyöni tavoite oli kehittää yrittäjille suunnattu itsetuntemusta lisäävä, uusi ja kilpailijoista erottuva asiakaslähtöinen palvelu, jonka tavoitteena oli lisätä yrittäjien itsetuntemusta omien vahvuuksien tunnistamiseksi, uusien voimavarojen, toimintamallien ja mahdollisuuksien löytämiseksi yritystoimintansa kehittämiseksi ja avuksi yrittäjyyteen liittyviin tehtäviin sekä oman jaksamisen ja hyvinvoinnin tukemiseen ja lisäämiseen. Tarkoitus oli kehittää yritykselleni palvelu, avuksi muille yrittäjille. Itsetuntemuksen lisääminen edellytti työskentelyä pintaa syvemmältä ja oli tärkeää testata, miten yrittäjät kokivat itsetuntemusta lisäävän Rosen-metodin yhdistettynä perinteisempään yrittäjävalmennukseen ja mitä hyötyä siitä saatiin. Opinnäytetyön keskeinen tietoperusta tuki asiakaslähtöisen, itsetuntemusta lisäävän yrittäjävalmennuksen kehittämistä. Tietoperustaan valittiin teoksia ja aiempia tutkimuksia, jotka liittyivät yrittäjyyteen, yrittäjän itsetuntemuksen merkitykseen yrittäjän eri tehtävissä, Rosen-metodi sekä palvelumuotoilu. Palvelu erottui muista tarjolla olevista yrittäjävalmennuksista siten, että siinä mentiin pintaa syvemmälle prosessimuotoisesti. Palvelua testattiin oikeassa toimintaympäristössä ja pilottiyrittäjiä osallistettiin valmennuksen kehittämiseen.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen kehittämistutkimus. Tutkimuksessa käytettiin kysely- sekä palautelomaketta avoimin kysymyksin, syvähaastattelua, osallistuvaa havainnointia sekä palautekeskusteluja. Tutkimustulosten perusteella valmennus koettiin tarpeelliseksi, omassa elämässä ja yritystoiminnassa vaikuttavia tiedostamattomia esteitä tiedostettiin ja löydettiin omia vahvuuksia ja uusia mahdollisuuksia yritystoiminnan kehittämiseen. Henkilökohtainen kohtaaminen koettiin tärkeäksi ja se lisäsi uskallusta omista syvällisemmistä asioista puhumiseen. Rosen-metodi koettiin erittäin tärkeäksi osaksi valmennusta. Tutkimustulokset antoivat arvokasta tietoa yrittäjän itsetuntemuksen merkityksestä sekä arvoa tuottavan valmennuksen kehittämiseen. Se toi myös varmuutta ryhtyä markkinoimaan palvelua ja kehittämistyön jatkamista digitaalisten alustojen ja markkinointisuunnitelman kehittämisellä. The objective of this thesis was to develop a new, customer-oriented service for my company that helps entrepreneurs aiming to increase self-knowledge to help develop their own business. Increasing self-awareness requires a lot of in-depth work and it was necessary to test how entrepreneurs benefited from incorporating the Rosen Method Bodywork into traditional entrepreneur coaching.
Qualitative method was applied in this thesis. The study was based on entrepreneurship, self-knowledge, Rosen Method Bodywork, service design and entrepreneur coaching. The survey used open-ended questionnaires and responses were received in-depth interviews, participatory observation and feedback discussions. Prototype testing, co-development, interviews and feedback were done at the aurthor´s company premises.
The research results provided valuable information for the development of value-generating coaching. Entrepreneurs felt that coaching added value to their lives and entrepreneurship. Personal encounters and the Rosen Method Bodywork were seen as an important part of the training. The results provided certainty for the launch of the service.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen kehittämistutkimus. Tutkimuksessa käytettiin kysely- sekä palautelomaketta avoimin kysymyksin, syvähaastattelua, osallistuvaa havainnointia sekä palautekeskusteluja. Tutkimustulosten perusteella valmennus koettiin tarpeelliseksi, omassa elämässä ja yritystoiminnassa vaikuttavia tiedostamattomia esteitä tiedostettiin ja löydettiin omia vahvuuksia ja uusia mahdollisuuksia yritystoiminnan kehittämiseen. Henkilökohtainen kohtaaminen koettiin tärkeäksi ja se lisäsi uskallusta omista syvällisemmistä asioista puhumiseen. Rosen-metodi koettiin erittäin tärkeäksi osaksi valmennusta. Tutkimustulokset antoivat arvokasta tietoa yrittäjän itsetuntemuksen merkityksestä sekä arvoa tuottavan valmennuksen kehittämiseen. Se toi myös varmuutta ryhtyä markkinoimaan palvelua ja kehittämistyön jatkamista digitaalisten alustojen ja markkinointisuunnitelman kehittämisellä.
Qualitative method was applied in this thesis. The study was based on entrepreneurship, self-knowledge, Rosen Method Bodywork, service design and entrepreneur coaching. The survey used open-ended questionnaires and responses were received in-depth interviews, participatory observation and feedback discussions. Prototype testing, co-development, interviews and feedback were done at the aurthor´s company premises.
The research results provided valuable information for the development of value-generating coaching. Entrepreneurs felt that coaching added value to their lives and entrepreneurship. Personal encounters and the Rosen Method Bodywork were seen as an important part of the training. The results provided certainty for the launch of the service.