Terveellisten ja myönteisten ruokailutilanteiden saavuttaminen 3-5 -vuotiaiden lasten perheissä - Opas huoltajille
Lindberg, Noora; Kuusinen, Henna (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Lindberg, Noora
Kuusinen, Henna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004044464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004044464
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli herättää ajatuksia lapsiperheiden ruokailutilanteiden merkityksestä matalalla kynnyksellä. Tärkeimmäksi tavoitteeksi opinnäytetyölle asetettiin 3-5 –vuotiaiden lasten huoltajien tietoisuuden lisääminen myönteisistä ruokailutilanteista. Keskeisenä tavoitteena oli myös saada perheet kokemaan ruokailutilanteet positiivisempina ja merkityksellisempinä korostamalla vuorovaikutuksellisuutta ja yhteisen ajan tärkeyttä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan lapsiperheiden ruokailutilanteita eri
näkökulmista. Keskeisimpinä teemoina teoriapohjassa pohditaan vuorovaikutuksellisuutta, ruokailuun liittyviä suosituksia ja haasteita sekä hyvän ruokailutilanteen tunnusmerkkejä. Lähtökohtaisesti opinnäytetyö perustuu ruokailutilanteiden sosiaaliseen näkökulmaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja sen tuotoksena laadittiin lapsiperheiden huoltajille kohdistettu opas. Opas koottiin tiiviiksi ja helposti lähestyttäväksi tarjoamaan tietoa ja vinkkejä onnistuneempien ruokailutilanteiden saavuttamiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena
oli herättää myös lasten mielenkiintoa ruokailutilanteita kohtaan, minkä vuoksi oppaan lisäksi lapsille laadittiin aiheeseen liittyviä tehtäviä. Oppaan kokoamisprosessissa koettiin tärkeäksi huomioida kohderyhmän tarpeet ja ajatukset. Niiden keruu toteutettiin yhteistyössä Espoon kaupungin Toppelundin päiväkodin kanssa. Päiväkodin Pomeranssit -ryhmän huoltajia kuultiin kyselylomakkein ja ryhmän lapsia ja varhaiskasvattajia teemahaastatteluin. Vastaukset antoivat varmistuksen siitä, että opinnäytetyön aihe on tarpeellinen ja oppaan tarjoamia vinkkejä otettaisiin mielellään vastaan.
Valmis opas vastaanotettiin päiväkodissa hyvin ja koettiin hyödylliseksi ja inspiroivaksi. Huoltajilta saatu palaute jäi kuitenkin vähäiseksi. Palautteita ja arviointia kerättiin prosessin aikana paljon ja opinnäytetyötä arvioitiin monipuolisesti, pääosin suhteessa tavoitteisiin. Jatkossa sekä opasta että koko opinnäytetyötä voidaan hyödyntää lapsiperheiden ruokailutilanteiden tukena. Työtä voidaan käyttää päiväkotien, terveydenhuollon tai lastensuojelun toiminnassa. Myös työn jatkokehittämismahdollisuudet ovat laajat.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan lapsiperheiden ruokailutilanteita eri
näkökulmista. Keskeisimpinä teemoina teoriapohjassa pohditaan vuorovaikutuksellisuutta, ruokailuun liittyviä suosituksia ja haasteita sekä hyvän ruokailutilanteen tunnusmerkkejä. Lähtökohtaisesti opinnäytetyö perustuu ruokailutilanteiden sosiaaliseen näkökulmaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja sen tuotoksena laadittiin lapsiperheiden huoltajille kohdistettu opas. Opas koottiin tiiviiksi ja helposti lähestyttäväksi tarjoamaan tietoa ja vinkkejä onnistuneempien ruokailutilanteiden saavuttamiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena
oli herättää myös lasten mielenkiintoa ruokailutilanteita kohtaan, minkä vuoksi oppaan lisäksi lapsille laadittiin aiheeseen liittyviä tehtäviä. Oppaan kokoamisprosessissa koettiin tärkeäksi huomioida kohderyhmän tarpeet ja ajatukset. Niiden keruu toteutettiin yhteistyössä Espoon kaupungin Toppelundin päiväkodin kanssa. Päiväkodin Pomeranssit -ryhmän huoltajia kuultiin kyselylomakkein ja ryhmän lapsia ja varhaiskasvattajia teemahaastatteluin. Vastaukset antoivat varmistuksen siitä, että opinnäytetyön aihe on tarpeellinen ja oppaan tarjoamia vinkkejä otettaisiin mielellään vastaan.
Valmis opas vastaanotettiin päiväkodissa hyvin ja koettiin hyödylliseksi ja inspiroivaksi. Huoltajilta saatu palaute jäi kuitenkin vähäiseksi. Palautteita ja arviointia kerättiin prosessin aikana paljon ja opinnäytetyötä arvioitiin monipuolisesti, pääosin suhteessa tavoitteisiin. Jatkossa sekä opasta että koko opinnäytetyötä voidaan hyödyntää lapsiperheiden ruokailutilanteiden tukena. Työtä voidaan käyttää päiväkotien, terveydenhuollon tai lastensuojelun toiminnassa. Myös työn jatkokehittämismahdollisuudet ovat laajat.