Sosiaalinen media osaksi yrityksen arkea
Puusepp-Väliaho, Piret (2020)
Puusepp-Väliaho, Piret
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004044466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004044466
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Fysioline Fressi Oy:n yhden yksikön päivittäistä toimintaa sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena oli käyttää sosiaalista mediaa asiakkaiden tiedottamiseen yrityksen päivittäisessä toiminnassa, sen muutoksissa, sekä luoda läpinäkyvyyttä yrityksen toimintaan. Asiakaslähtöisen sosiaalisen median tarkoituksena oli parantaa yrityskuvaa sekä asiakasuskollisuutta- ja tyytyväisyyttä.
Opinnäytetyön osia ovat sosiaalisen median tietoperusta, tutkimus sekä sosiaalisen median sisällöntuotanto. Tietoperustassa tutkitaan useita eri lähteitä ja näkökulmia. Sosiaalisen median sisällöntuotannon osuudessa sovelletaan tietoperustaa käytäntöön hyödyntämällä myös benchmarkingia päivittäisellä tasolla. Aktiivinen rooli omassa sekä muiden yritysten sosiaalisessa mediassa ja tulosten päivittäinen analysointi auttoivat parantamaan sosiaalisen median mielekkyyttä asiakkaille nopealla tahdilla. Tästä saatiin myös hyvää vertailupohjaa sekä kehittämisideoita yrityksen sosiaalisen median kanaviin.
Yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotanto toteutettiin projektiluontoisena toimeksiantona ja se aloitettiin Google Forms -kyselyllä yrityksen kanta-asiakkaille. Yrityksen kanta-asiakkaita ja henkilökuntaa haastateltiin toimeksiannon loppuvaiheessa.
Opinnäytetyön alkuvaiheen kyselyn perusteella laadittiin alustava suunnitelma ja sen perusteella toteutettiin sosiaalisen median sisällöntuotanto viiden (5) kuukauden ajan. Toteutettujen päivitysten analyysin, sekä loppuvaiheen haastattelujen perusteella laadittiin yritykselle sosiaalisen median suunnitelma sekä strategia.
Opinnäytetyö osoitti, että yrityksen oma aktiivinen toiminta omassa sosiaalisessa mediassa sekä muiden sosiaalisessa mediassa lisää yrityksen sosiaalisen median seuraajia ja samalla parantaa asiakaskokemusta.
Opinnäytetyön osia ovat sosiaalisen median tietoperusta, tutkimus sekä sosiaalisen median sisällöntuotanto. Tietoperustassa tutkitaan useita eri lähteitä ja näkökulmia. Sosiaalisen median sisällöntuotannon osuudessa sovelletaan tietoperustaa käytäntöön hyödyntämällä myös benchmarkingia päivittäisellä tasolla. Aktiivinen rooli omassa sekä muiden yritysten sosiaalisessa mediassa ja tulosten päivittäinen analysointi auttoivat parantamaan sosiaalisen median mielekkyyttä asiakkaille nopealla tahdilla. Tästä saatiin myös hyvää vertailupohjaa sekä kehittämisideoita yrityksen sosiaalisen median kanaviin.
Yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotanto toteutettiin projektiluontoisena toimeksiantona ja se aloitettiin Google Forms -kyselyllä yrityksen kanta-asiakkaille. Yrityksen kanta-asiakkaita ja henkilökuntaa haastateltiin toimeksiannon loppuvaiheessa.
Opinnäytetyön alkuvaiheen kyselyn perusteella laadittiin alustava suunnitelma ja sen perusteella toteutettiin sosiaalisen median sisällöntuotanto viiden (5) kuukauden ajan. Toteutettujen päivitysten analyysin, sekä loppuvaiheen haastattelujen perusteella laadittiin yritykselle sosiaalisen median suunnitelma sekä strategia.
Opinnäytetyö osoitti, että yrityksen oma aktiivinen toiminta omassa sosiaalisessa mediassa sekä muiden sosiaalisessa mediassa lisää yrityksen sosiaalisen median seuraajia ja samalla parantaa asiakaskokemusta.