Kaupunkien vetovoimaisuus : Kauhavan kaupungin vetovoimatekijät
Jokelainen, Jenny (2020)
Jokelainen, Jenny
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004064583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004064583
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Kauhavan kaupungin vetovoimaisuuteen vaikuttavia ominaisuuksia tulomuuttajien näkökulmasta. Kaupungit kilpailevat työvoimasta, yrityksistä, sijoittajista ja muista resurssivirroista, joita ne haluavat alueelleen. Tässä kilpailussa pärjätäkseen kaupunkien tulee kehittää omaa vetovoimaansa ja kilpailukykyänsä.
Tutkimuksen viitekehyksessä esitellään kaupunkien vetovoimakilpailuun liittyvää teoriaa ja paikkojen merkkituotteistamista. Paikkojen merkkituotteistamisen kolme tärkeää osatekijää, paikkojen identiteetti, imago ja viestintä esitellään tarkemmin.
Tutkimuksen empiirinen toteutus suoritettiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa selvitettiin kaupungin identiteettiä laadullisin tutkimusmenetelmin haastattelemalla kaupungin työtekijöitä. Tutkimuksen toisessa osassa selvitettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin kyselytutkimuksella tulomuuttajien mielikuvia kaupungin imagosta.
Tutkimuksen perusteella kaupungin vetovoimatekijöinä voidaan pitää luontoa ja maisemia sekä historiaa, perinteitä ja kulttuuriperimää. Potentiaalisina vetovoimatekijöinä voidaan pitää sijainti sekä tontti- ja asuntotarjontaa.
Tutkimuksen viitekehyksessä esitellään kaupunkien vetovoimakilpailuun liittyvää teoriaa ja paikkojen merkkituotteistamista. Paikkojen merkkituotteistamisen kolme tärkeää osatekijää, paikkojen identiteetti, imago ja viestintä esitellään tarkemmin.
Tutkimuksen empiirinen toteutus suoritettiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa selvitettiin kaupungin identiteettiä laadullisin tutkimusmenetelmin haastattelemalla kaupungin työtekijöitä. Tutkimuksen toisessa osassa selvitettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin kyselytutkimuksella tulomuuttajien mielikuvia kaupungin imagosta.
Tutkimuksen perusteella kaupungin vetovoimatekijöinä voidaan pitää luontoa ja maisemia sekä historiaa, perinteitä ja kulttuuriperimää. Potentiaalisina vetovoimatekijöinä voidaan pitää sijainti sekä tontti- ja asuntotarjontaa.