Työtyytyväisyyden vaikutus myyntitulokseen yrityksessä X
Parkkonen, Miia (2020)
Parkkonen, Miia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004064548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004064548
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yrityksen X työtyytyväisyyden vaikutusta myyntitulokseen. Yritys on panostanut jo pitkään työtyytyväisyyteen, minkä takia työssä on tutkittu sen vaikutusta tulokseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia yrityksen X kolmen eri puhelinpalvelukeskuksen työtyytyväisyyttä ja myyntitulosta vuodelta 2019, sekä selvittää korreloivatko nämä keskenään. Opinnäytetyö on tehty hyödyntäen kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää. Työtyytyväisyyskyselyt koostuivat monivalintakysymyksistä ja yhdestä avoimesta kysymyksestä. Tässä opinnäytetyössä ei kuitenkaan päästy hyödyntämään avoimen kysymyksen vastauksia. Työtyytyväisyyskyselyihin vastasi keskimäärin 69 % opinnäytetyöhön valikoitujen toimistojen työntekijöistä.
Tutkimus osoitti, että työtyytyväisyyden ja myyntituloksen välillä on yhteys. Työssä ilmeni myös mikä työtyytyväisyyden osa-alue vaikuttaa eniten myyntiyksikön myyntitulokseen. Yritys X pystyy hyödyntämään opinnäytetyötä, jos se haluaa parantaa myyntitulosta entisestään. Jatkotutkimuksia aiheesta olisi hyvä tehdä, koska tämä opinnäytetyö ei avaa syitä tiettyjen tyytyväisyystekijöiden osalta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia yrityksen X kolmen eri puhelinpalvelukeskuksen työtyytyväisyyttä ja myyntitulosta vuodelta 2019, sekä selvittää korreloivatko nämä keskenään. Opinnäytetyö on tehty hyödyntäen kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää. Työtyytyväisyyskyselyt koostuivat monivalintakysymyksistä ja yhdestä avoimesta kysymyksestä. Tässä opinnäytetyössä ei kuitenkaan päästy hyödyntämään avoimen kysymyksen vastauksia. Työtyytyväisyyskyselyihin vastasi keskimäärin 69 % opinnäytetyöhön valikoitujen toimistojen työntekijöistä.
Tutkimus osoitti, että työtyytyväisyyden ja myyntituloksen välillä on yhteys. Työssä ilmeni myös mikä työtyytyväisyyden osa-alue vaikuttaa eniten myyntiyksikön myyntitulokseen. Yritys X pystyy hyödyntämään opinnäytetyötä, jos se haluaa parantaa myyntitulosta entisestään. Jatkotutkimuksia aiheesta olisi hyvä tehdä, koska tämä opinnäytetyö ei avaa syitä tiettyjen tyytyväisyystekijöiden osalta.