Seudullisten yrityspalveluiden asiakaslähtöisen, sähköisen työpöydän toteutus ja käyttöönotto
Eriksson, Suvi (2009)
Eriksson, Suvi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905263242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905263242
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa sähköinen työpöytä pilottihankkeena. Lisäksi työssä kuvataan kyseisen sähköisen alustan käyttöönotto ja käyttäjien kokemuksia. Lähtökohtana oli yhden luukun periaate eli asiakaslähtöisyys ja verkostotoimiminen Länsi-Uudenmaan Seudullisten Yrityspalveluiden toimijaorganisaatioiden kesken.
Opinnäytetyön tietoperustan aiheina olivat elinkeinoelämä muutoksessa, elinkeinopoliittinen toimijaverkosto ja yritystarjonnan kehitystrendit. Opinnäytetyön tavoite ei ole tutkimuksellinen, vaikka työssä on tehty kehittämistyötä tukevia selvityksiä kyselyn ja teemahaastattelun sekä ryhmähaastattelun keinoin. Kyselyn kohderyhmä koostui viidestätoista seudullisten yrityspalvelujen organisaatioiden yhdyshenkilöistä.
Opinnäytetyön tuotoksena luotiin sähköinen työpöytä sekä laadittiin käyttöohje. Sähköisellä työpöydällä on kaksi funktiota. Sen avulla välitetään yrityskentästä neuvontatarpeita sähköiselle työpöydälle kaikkien mukana olevien organisaatioiden tietoon. Tarkoituksena on, että yrittäjän ei tarvitse metsästää oikeaa neuvontatahoa, vaan neuvonta tulee yrittäjän luo. Toinen funktio on toimia ajankohtaisen tiedon välityskanavana mukanaolevan organisaation kesken.
Sähköinen työpöytä otettiin käyttöön koulutustilaisuudessa. Sähköisen työpöydän toimivuutta arvioitiin kyselyn ja haastattelujen avulla. Ensikokemusten perusteella sähköistä työpöytään toimivuutta ja käytettävyyttä myös kehitettiin.
Uusi sähköinen työpöytä vaatii oman vuoropuhelunsa käyttäjän ja tekniikan välillä. Sähköisen työpöydän tärkeimmäksi jatkokehitykseksi esitettiin toimivaa varamiesjärjestelmää sekä selkeitä pelisääntöjä toiminnan mahdollistamiseksi.
Opinnäytetyön tietoperustan aiheina olivat elinkeinoelämä muutoksessa, elinkeinopoliittinen toimijaverkosto ja yritystarjonnan kehitystrendit. Opinnäytetyön tavoite ei ole tutkimuksellinen, vaikka työssä on tehty kehittämistyötä tukevia selvityksiä kyselyn ja teemahaastattelun sekä ryhmähaastattelun keinoin. Kyselyn kohderyhmä koostui viidestätoista seudullisten yrityspalvelujen organisaatioiden yhdyshenkilöistä.
Opinnäytetyön tuotoksena luotiin sähköinen työpöytä sekä laadittiin käyttöohje. Sähköisellä työpöydällä on kaksi funktiota. Sen avulla välitetään yrityskentästä neuvontatarpeita sähköiselle työpöydälle kaikkien mukana olevien organisaatioiden tietoon. Tarkoituksena on, että yrittäjän ei tarvitse metsästää oikeaa neuvontatahoa, vaan neuvonta tulee yrittäjän luo. Toinen funktio on toimia ajankohtaisen tiedon välityskanavana mukanaolevan organisaation kesken.
Sähköinen työpöytä otettiin käyttöön koulutustilaisuudessa. Sähköisen työpöydän toimivuutta arvioitiin kyselyn ja haastattelujen avulla. Ensikokemusten perusteella sähköistä työpöytään toimivuutta ja käytettävyyttä myös kehitettiin.
Uusi sähköinen työpöytä vaatii oman vuoropuhelunsa käyttäjän ja tekniikan välillä. Sähköisen työpöydän tärkeimmäksi jatkokehitykseksi esitettiin toimivaa varamiesjärjestelmää sekä selkeitä pelisääntöjä toiminnan mahdollistamiseksi.