Digimarkkinointi- ja viestintäsuunnitelma tunnettuuden kasvattamiseksi Case: Grannenfelt Finance
Montonen, Miko (2020)
Montonen, Miko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004074693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004074693
Tiivistelmä
Opinnäytetyö syntyi opinnäytetyön tekijän kiinnostuksesta digitaalista markkinointia kohtaan ja toimeksiantajana toimivan Grannenfelt Financen tarpeesta kasvattaa tunnettuuttaan digitaalisen markkinoinnin sekä viestinnän keinoin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda suunnitelma, jota toimeksiantaja voi käyttää tulevaisuudessa kehittääkseen digimarkkinointiaan ja viestintäänsä tunnettuutta kasvattaakseen. Suunnitelman tavoitteena oli tarjota keinot ja toimenpiteet, joiden avulla yritys pystyy saavuttamaan haluamansa tunnettuuden. Toimeksiantaja Grannenfelt Finance on riippumaton elinkaarirahoitusratkaisuihin keskittyvä neuvonantaja.
Opinnäytetyö tehtiin hyödyntäen monipuolisesti markkinoinnin sekä ulkoisen viestinnän teoriaa. Markkinoinnin teoriassa keskityttiin markkinoinnin suunnittelun työkaluihin ja digimarkkinointiin. Digimarkkinoinnin teoriassa fokuksena oli erityisesti osa-alueet, joiden avulla Grannenfelt Finance pystyy kasvattamaan tunnettuuttaan. Ulkoisen viestinnän teoriassa keskityttiin keinoihin, joilla pystytään saavuttamaan ansaittua mediaa. Laaja ja monipuolinen teoriapohja tarjosi valmiudet yksityiskohtaiseen suunnitteluun.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena toimiva Digimarkkinointi- ja viestintäsuunnitelma rakennettiin hyödyntäen SOSTAC-mallia, jonka avulla oli mahdollista tutkia nykytilannetta, asettaa tavoitteet, määrittää strategia ja taktiikat, valita yksityiskohtaiset toimenpiteet ja seurata tavoitteiden edistymistä. Suunnitelman eri vaiheissa käytettiin hyväksi teoriapohjan työkaluja ja tietoa.
Suunnitelma antaa toimeksiantajalle käsityksen kehittämisen kohteista ja toimenpiteistä, joiden avulla he pystyvät kasvattamaan tunnettuuttaan. Suunnitelman käytäntöönpano on yrityksen varassa ja sitä varten heidän tulisi varata resursseja tai palkata työntekijä, joka ottaisi vastuulleen markkinoinnin ja viestinnän. Suunnitelman toteutus ei takaa pitkäjänteisiä tuloksia vaan tekemisen tulisi olla jatkuvaa, jolloin sisällöntuotantoa, mainontaa ja sivuston optimointia tehdään suunnitelmallisesti tuloksia reflektoiden.
Opinnäytetyö tehtiin hyödyntäen monipuolisesti markkinoinnin sekä ulkoisen viestinnän teoriaa. Markkinoinnin teoriassa keskityttiin markkinoinnin suunnittelun työkaluihin ja digimarkkinointiin. Digimarkkinoinnin teoriassa fokuksena oli erityisesti osa-alueet, joiden avulla Grannenfelt Finance pystyy kasvattamaan tunnettuuttaan. Ulkoisen viestinnän teoriassa keskityttiin keinoihin, joilla pystytään saavuttamaan ansaittua mediaa. Laaja ja monipuolinen teoriapohja tarjosi valmiudet yksityiskohtaiseen suunnitteluun.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena toimiva Digimarkkinointi- ja viestintäsuunnitelma rakennettiin hyödyntäen SOSTAC-mallia, jonka avulla oli mahdollista tutkia nykytilannetta, asettaa tavoitteet, määrittää strategia ja taktiikat, valita yksityiskohtaiset toimenpiteet ja seurata tavoitteiden edistymistä. Suunnitelman eri vaiheissa käytettiin hyväksi teoriapohjan työkaluja ja tietoa.
Suunnitelma antaa toimeksiantajalle käsityksen kehittämisen kohteista ja toimenpiteistä, joiden avulla he pystyvät kasvattamaan tunnettuuttaan. Suunnitelman käytäntöönpano on yrityksen varassa ja sitä varten heidän tulisi varata resursseja tai palkata työntekijä, joka ottaisi vastuulleen markkinoinnin ja viestinnän. Suunnitelman toteutus ei takaa pitkäjänteisiä tuloksia vaan tekemisen tulisi olla jatkuvaa, jolloin sisällöntuotantoa, mainontaa ja sivuston optimointia tehdään suunnitelmallisesti tuloksia reflektoiden.