Z-sukupolven työntekijöiden sitoutuminen kaupan alalla
Sipilä, Nina (2020)
Sipilä, Nina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004074653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004074653
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli 2000-luvulla syntyneitä kaupan- alan nuoria työelämässä. Tarkoituksena oli selvittää, miten he kokevat työnsä mielekkyyden ja miten he voisivat sitoutua työhön paremmin, sekä miten työnantaja voisi muuttaa työn kuvaa heille mieleisemmäksi. Tutkimuksessa selvitettiin Z-sukupolven arvomaailmaa, motivaatiota, tämän päivän työelämää sekä tulevaisuuden näkymiä.
Työn aihe kumpuaa työskennellystä kaupan alalla 15 vuoden ajan. Tuona aikana nuorten työntekijöiden asenteen työtä kohtaan voi kokemusperäisesti sanoa muuttuneen. Tämä on haaste työnkuvaa ja työn tulevaisuutta kohtaan. Tämän työn tarkoitus on antaa työnantajalle työkaluja siihen, miten työtä voisi muuttaa z-sukupolvea edustaville työntekijöille sopivammaksi, jotta he nauttisivat enemmän työstään. Nämä työkalut voivat olla kilpailuetu ja keino erottautua yritysmaailmassa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa käytetty tieto kerättiin haastatteluilla. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2019. Työn teoreettinen osuus käsitteli tarkemmin Z-sukupolvea, mitkä heidän arvonsa ovat sekä mitkä asiat lisäävät sitoutumista ja työmotivaatiota kaupan alalla. Tietolähteinä käytettiin kirjallisia lähteitä, ammattikirjallisuutta, aikaisempia tutkimuksia sekä elektronisia lähteitä aiheesta.
Tulokset osoittivat, että Z-sukupolvi on motivoitunut ja sitoutunut tekemään töitä ahkerasti kaupan alalla. He arvostavat suuresti työpaikan reipasta ilmapiiriä ja sekä toimivaa tiimityöskentelyä. Haastateltavat kokivat työtavat mieleisinä, mutta haluaisivat enemmän vapautta työvuorosuunnittelussa, jotta se tukisi paremmin vapaa- aikaa. Työn vaihtelevuus koettiin tärkeäksi, mikä tulisi huomioida työnkierrossa. Suurin osa haastateltavista oli sitä mieltä, että he hakevat muun alan töitä seuraavan viiden vuoden aikana. Kaikki nuoret olivat yhtä mieltä siitä, että sitoutuminen yritykseen on tärkeää ja saa aikaan hyviä työtuloksia.
Työn aihe kumpuaa työskennellystä kaupan alalla 15 vuoden ajan. Tuona aikana nuorten työntekijöiden asenteen työtä kohtaan voi kokemusperäisesti sanoa muuttuneen. Tämä on haaste työnkuvaa ja työn tulevaisuutta kohtaan. Tämän työn tarkoitus on antaa työnantajalle työkaluja siihen, miten työtä voisi muuttaa z-sukupolvea edustaville työntekijöille sopivammaksi, jotta he nauttisivat enemmän työstään. Nämä työkalut voivat olla kilpailuetu ja keino erottautua yritysmaailmassa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa käytetty tieto kerättiin haastatteluilla. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2019. Työn teoreettinen osuus käsitteli tarkemmin Z-sukupolvea, mitkä heidän arvonsa ovat sekä mitkä asiat lisäävät sitoutumista ja työmotivaatiota kaupan alalla. Tietolähteinä käytettiin kirjallisia lähteitä, ammattikirjallisuutta, aikaisempia tutkimuksia sekä elektronisia lähteitä aiheesta.
Tulokset osoittivat, että Z-sukupolvi on motivoitunut ja sitoutunut tekemään töitä ahkerasti kaupan alalla. He arvostavat suuresti työpaikan reipasta ilmapiiriä ja sekä toimivaa tiimityöskentelyä. Haastateltavat kokivat työtavat mieleisinä, mutta haluaisivat enemmän vapautta työvuorosuunnittelussa, jotta se tukisi paremmin vapaa- aikaa. Työn vaihtelevuus koettiin tärkeäksi, mikä tulisi huomioida työnkierrossa. Suurin osa haastateltavista oli sitä mieltä, että he hakevat muun alan töitä seuraavan viiden vuoden aikana. Kaikki nuoret olivat yhtä mieltä siitä, että sitoutuminen yritykseen on tärkeää ja saa aikaan hyviä työtuloksia.