Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Henkilöstön palvelukyvyn ja osaamisen parantaminen hiljaisen tietämyksen avulla : case: Sokos Hotel Lahden Seurahuone

Kajaniemi, Anne (2011)

 
Avaa tiedosto
Kajaniemi_Anne.pdf (414.6Kt)
Lataukset: 


Kajaniemi, Anne
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091212992
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli parantaa Sokos Hotel Lahden Seurahuoneen salihenkilöstön palvelukykyä ja osaamista jakamalla yhteisön omaama hiljainen tietämys henkilöstön kesken ja näin tehdä siitä näkyvää ja kaikkien työntekijöiden ulottuvilla olevaa täsmällistä tietoa. Opinnäytetyön näkökulmana oli työn kehittäminen, niin työntekijöiden kuin esimiestenkin. Työn kehittämisellä halutaan lunastaa Sokotel Oy:n palvelulupaus asiakaslähtöisestä toiminnasta.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa paneudutaan eri tutkijoiden näkemyksiin hiljaisesta tietämyksestä. Teoriassa kuvataan mm. Nonakan ja Takeuchin SECI- malli, Scharmerin malli tiedon eri ulottuvuuksista ja mietitään esimiehen roolia hiljaisen tietämyksen jakamisen mahdollistajana. Opinnäytetyön empiria osuudessa pyritään löytämään teoriaan tukeutuen vastauksia hiljaisen tietämyksen jakamisesta työyhteisössä.

Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena case- eli tapaustutkimuksena. Opinnäytetyön empiriaosuudessa tutkimusmenetelmänä käytettiin kehittävän työntutkimuksen lähestymistapaa, jonka ideana on tehdä näkyväksi nykyisten työkäytäntöjen vahvuuksia ja ongelmakohtia. Kehittävässä työntutkimuksessa hyödynnetään henkilöstön omia ideoita ja kokemuksia. Työkäytäntöjä jaettiin ryhmäkeskustelujen avulla. Näiden ryhmäkeskustelujen avulla etsittiin vastausta opinnäytetyön tutkimus kysymyksiin.

Tässä tutkimuksessa todettiin, että työyhteisön avoin ilmapiiri auttaa hiljaisen tietämyksen jakamisessa ja näkyväksi tekemisessä. Tutkimuksen tuloksena syntyi työkalu, joka auttaa henkilöstöä suoriutumaan työtehtävistään mahdollisimman hyvin ja takaa palvelun tasalaatuisuuden. Työkalu toimii myös perehdytys välineenä uusille työntekijöille.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste