Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Toimiva 4D-Brändi - asiakaslähtöinen tuotekehitys Case: Magic the Gathering

Inkinen, Petri (2011)

 
Avaa tiedosto
Inkinen_Petri.pdf.pdf (386.8Kt)
Lataukset: 


Inkinen, Petri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011083112775
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli maailman suurin ja vanhin keräilykorttipeli Magic the Gathering. Työssä tutkitaan kuinka peli on onnistunut luomaan brändinsä, verkostoitumaan sekä saavuttamaan lähes kymmenen miljoonan pelaajan asiakasryhmän. Samalla tutkitaan Magic the Gatheringin kykyä kehittyä laajalti asiakaslähtöisesti. Miksi Magic the Gathering on niin suosittu ja miten se pystyy edelleen kehittymään ja hakemaan uusia asiakkaita sekä samalla onnistuu säilyttämään vanhat pelaajansa? Tämän ohella haastatellaan Magic the Gatheringiä ammatiksensa pelaavia ihmisiä sekä Suomessa toimivien korttikauppojen pitäjiä ja toimintaa. Tutkimuksen teoriaosio käsittää erilaisia brändimalleja ja niiden toimintaa sekä sitä, millainen brändi on kyseessä Magic the Gatheringin kohdalla. Aluksi tarkasteltiin Magic the Gatheringin syntyhistoriaa.

Tutkimuskysymyksiin, mikä Magic the Gatheringissä pelaajia kiehtoo ja mikä siihen saa mukaan pelaamaan, haastateltiin joukkoa erilaisia Magic the Gatheringiä aktiivisesti tai muuten vain pelaavia. Pelaajia haastateltiin 2010 loppuvuoden ja 2011 kevään aikana.Työn kuluessa peliin ilmestyi uutta lisämateriaalia, joka kehitti pelin sisältöä ja osin myös sääntöjä. Tutkimuksessa seurattiin pelaajien reaktioita vähitellen tapahtuviin uudistuksiin sekä muutosten vaikutusta pelaajakantaan ja heidän mielipiteisiinsä. Haastattelujen lisäksi tutkimuskohdetta tutkitaan suoraan liiketalouden teoriamateriaalien pohjalta.

Osa-alueena tutkimuksessa oli Magic the Gatheringin valjastaminen ammatilliseen ja liiketoi-minnalliseen käyttöön perinteisen pelaajan sekä yrittäjän tasolta. Tutkimukseen haastateltiin päätoimisena tulonaan Magic the Gathering keräilykorttipeliin liittyvän erikoisliikkeen pitäjää. Haastatteluissa selvitettiin, millä tavalla harrastuspohjalta lähtenyt pelaaminen aikanaan kehittyy normaalista hauskanpidosta toimivaan ja kannattavaan liiketoimintaan.

Magic the Gathering on vain yksi brändi maailman suurimpiin kuuluvan fantasia- ja tieteispelien sekä kirjojen valmistajana että julkaisijana. Tämän aikoinaan pienessä kellarissa perustetun yrityksen tuotteiden suosio ja kiehtovuus perustuvat pitkälti niissä käsiteltäviin aiheisiin ja toimivuuteen. Pääpiirteenä kaikissa tuotteissa ilmenee pitkälle viety mielikuvituksellisuus sekä käyttäjän mahdollisuus kehittää niitä edelleen. Pitkään kehitetyt brändit ovat menestyvän yrityksen selkäranka.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste