Opiskelijaravintoloiden markkinointiviestintäsuunnitelma
Helin, Jenny (2020)
Lataukset:
Helin, Jenny
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004144950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004144950
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää ammattiopisto Spesian Spesia Paussi -opiskelijaravintoloiden markkinointiviestintää pääasiallisesti Yammerissa ja Instagramissa, ja siten kasvattaa ruokailijoiden määrää opiskelijaravintoloissa. Markkinointiviestintäsuunnitelma sekä opas opiskelijaravintoloiden markkinointiviestinnästä suuntaviivoineen toteutetaan osana opinnäytetyötä. Opiskelijoiden osallistaminen markkinointiviestintään on osa markkinointiviestintäsuunnitelmaa.
Toteutetussa asiakaskyselyssä ja pajatoiminnassa selvisi, että opiskelijaravintoloiden asiakkaille tärkeätä on ruokarauha ja hyvä ruoka. Enemmistö vastaajista halusi julkaisut kuvina tai tekstinä. Sisällöt, joiden aiheena oli ruokalistat, ravinto ja hyvinvointi tai toiveruoat, koettiin kiinnostavina ja toivottavina. Tärkeiksi asioiksi nousivat julkaisujen selkeys sekä värikkäät kuvat, joissa on ihmisiä. Henkilöstön ja opiskelijoiden vastaukset olivat pääasiallisesti samankaltaisia. Poikkeuksena opiskelijoiden vastauksista, henkilöstöstä osa koki opiskelijaravintolan tuotteiden hinnat liian korkeiksi. Pajatoiminnassa ja asiakaskyselyssä saadut vastaukset vastasivat myöskin pitkälti toisiaan. Useat kyselyyn vastanneista seurasivat oppilaitoksen Yammeria sekä Instagramia, mutta Yammer- tai Jamix Menu -sovellusta ei käytetty paljoakaan. Markkinointiviestintäsuunnitelma sekä Markkinoidaan yhdessä -opas rakentuvat saatuihin tutkimustuloksiin nojaten. Opiskelijaravintolan viestinnän kärjeksi nousee tulosten pohjalta Hyvää ruokaa -teema.
Toteutetussa asiakaskyselyssä ja pajatoiminnassa selvisi, että opiskelijaravintoloiden asiakkaille tärkeätä on ruokarauha ja hyvä ruoka. Enemmistö vastaajista halusi julkaisut kuvina tai tekstinä. Sisällöt, joiden aiheena oli ruokalistat, ravinto ja hyvinvointi tai toiveruoat, koettiin kiinnostavina ja toivottavina. Tärkeiksi asioiksi nousivat julkaisujen selkeys sekä värikkäät kuvat, joissa on ihmisiä. Henkilöstön ja opiskelijoiden vastaukset olivat pääasiallisesti samankaltaisia. Poikkeuksena opiskelijoiden vastauksista, henkilöstöstä osa koki opiskelijaravintolan tuotteiden hinnat liian korkeiksi. Pajatoiminnassa ja asiakaskyselyssä saadut vastaukset vastasivat myöskin pitkälti toisiaan. Useat kyselyyn vastanneista seurasivat oppilaitoksen Yammeria sekä Instagramia, mutta Yammer- tai Jamix Menu -sovellusta ei käytetty paljoakaan. Markkinointiviestintäsuunnitelma sekä Markkinoidaan yhdessä -opas rakentuvat saatuihin tutkimustuloksiin nojaten. Opiskelijaravintolan viestinnän kärjeksi nousee tulosten pohjalta Hyvää ruokaa -teema.