Sosiaalinen kuntoutus työntekijän kokemana: Se on sitä läsnä olemista, kohtaamista ja kuulemista.
Karppanen, Jaana (2020)
Karppanen, Jaana
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004114899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004114899
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa sosiaalisen kuntoutuksen tilasta toimeksiantajalle. Tavoitteena oli saada selville, miten sosiaalinen kuntoutus haastateltavien työssä toteutui ja miten haastateltavat halusivat kehittää sosiaalista kuntoutusta.
Laadullisen opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla kuudelta aikuissosiaalityön tehtävässä toimivalta työntekijältä. Teemahaastattelut analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä.
Tuloksista ilmeni, että he kokivat tekevänsä sosiaalista kuntoutusta joka päivä, kaikissa tehtävissä, joita he tekivät asiakkaiden kanssa. Sosiaalinen kuntoutus piti sisällään monia eri palveluja, joita voi tuottaa yksilöllisesti asiakkaan tarpeet huomioiden. Kuitenkin eroja ilmeni siinä, mitä kaikkea käsite sosiaalinen kuntoutus kattoi. Sosiaalisen kuntoutuksen merkityksellisyyden toivottiin näkyvän työntekijöiden määrässä. Sosiaalisen kuntoutuksen palvelujen tuottamiseen toivottiin yhdenmukaisia raameja. Moniammatillinen yhteistyö oli toimivaa ja merkityksellistä asiakkaan kannalta. Palvelujen kehittäminen oli tärkeää, ja työntekijöiden osallisuutta toivottiin hyödynnettävän.
Laadullisen opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla kuudelta aikuissosiaalityön tehtävässä toimivalta työntekijältä. Teemahaastattelut analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä.
Tuloksista ilmeni, että he kokivat tekevänsä sosiaalista kuntoutusta joka päivä, kaikissa tehtävissä, joita he tekivät asiakkaiden kanssa. Sosiaalinen kuntoutus piti sisällään monia eri palveluja, joita voi tuottaa yksilöllisesti asiakkaan tarpeet huomioiden. Kuitenkin eroja ilmeni siinä, mitä kaikkea käsite sosiaalinen kuntoutus kattoi. Sosiaalisen kuntoutuksen merkityksellisyyden toivottiin näkyvän työntekijöiden määrässä. Sosiaalisen kuntoutuksen palvelujen tuottamiseen toivottiin yhdenmukaisia raameja. Moniammatillinen yhteistyö oli toimivaa ja merkityksellistä asiakkaan kannalta. Palvelujen kehittäminen oli tärkeää, ja työntekijöiden osallisuutta toivottiin hyödynnettävän.