Strategian toimeenpanon edistäminen Yrityksessä X
Asikainen, Annika (2020)
Asikainen, Annika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004144994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004144994
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Yritykselle X. Tutkimuksen tarkoituksena oli edistää uuden strategian toimeenpanoa yrityksessä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millä tasolla uuden strategian toimeenpano on tällä hetkellä yrityksessä, ollaanko yrityksesä tietoisia uudesta strategiasta ja millä tavalla uusi strategia näkyy tällä hetkellä työssä ja onko toiminta uuden strategian mukaista.
Tutkimuksen tietoperusta käsittelee neljää eri kokonaisuutta: strategiaa, visiota, strategista johtamista ja strategian toimeenpanoa. Tietoperustaan on käytetty aiheisiin liittyvää kirjallisuutta ja erilaisia verkkosivustoja.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä hyödynnytettiin sähköistä kyselyä, joka laadittiin Microsoft forms-palvelussa. Kysely strategian toimeenpanosta lähetettiin kaikille yrityksen työntekijöille sähköpostilla. Kyselyn vastausprosentti oli 40%.
Tutkimuksen pohjalta selvisi, että uudesta strategiasta ollaan erittäin tietoisia. Strategia koettiin myös pääosin ymmärrettäväksi ja sen koettiin ohjaavan päätöksentekoa. Strategia näkyi myös monella tavalla työssä jo tällä hetkellä, kuten erilaisina kehityshankkeina ja automatisaation ja robotiikan lisääntymisenä. Strategian näkyvyyttä työssä voidaan kuitenkin lisätä monilla tavoilla, kuten erilaisten työpajojen ja strategisen viestinnän lisäämisen avulla.
Tutkimuksen tietoperusta käsittelee neljää eri kokonaisuutta: strategiaa, visiota, strategista johtamista ja strategian toimeenpanoa. Tietoperustaan on käytetty aiheisiin liittyvää kirjallisuutta ja erilaisia verkkosivustoja.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä hyödynnytettiin sähköistä kyselyä, joka laadittiin Microsoft forms-palvelussa. Kysely strategian toimeenpanosta lähetettiin kaikille yrityksen työntekijöille sähköpostilla. Kyselyn vastausprosentti oli 40%.
Tutkimuksen pohjalta selvisi, että uudesta strategiasta ollaan erittäin tietoisia. Strategia koettiin myös pääosin ymmärrettäväksi ja sen koettiin ohjaavan päätöksentekoa. Strategia näkyi myös monella tavalla työssä jo tällä hetkellä, kuten erilaisina kehityshankkeina ja automatisaation ja robotiikan lisääntymisenä. Strategian näkyvyyttä työssä voidaan kuitenkin lisätä monilla tavoilla, kuten erilaisten työpajojen ja strategisen viestinnän lisäämisen avulla.