Leipomo- ja elintarvikealan Trendikartta 2020
Hänninen, Suvi (2020)
Hänninen, Suvi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004145014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004145014
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on toimeksiantajayritys Leipurin Oyj:n ennakointikyvykkyyden ja tulevaisuustietoisuuden kasvattaminen. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä on luoda Leipurin Oyj:lle leipomo- ja elintarvikealan Trendikartta vuodelle 2020. Trendikartta on julkaisu, jota jaetaan Leipurin Oyj:n asiakkaille. Trendikartta julkaisun on tarkoitus olla tiivis tietopaketti, jonka avulla Leipurin voi tukea asiakkaidensa myynninedistämistä ja lisätä heidän trendi- ja markkinatietoisuutta.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee yritysten muuttuvia toimintaympäristöjä ja tulevaisuuden ennakointia. Keskeisimpiä käsitteitä ovat ennakointi, trendit, megatrendit, heikot signaalit sekä toimintaympäristön monitorointi. Lisäksi tietoperustassa avataan muoti-ilmiöiden ja innovaatioiden leviämisen teoriaa sekä toimintaympäristön monitoroinnin prosessi ja monitoroinnin malleja. Lopuksi pohditaan ennakoinnin merkitystä organisaation osaamisalueena sekä avataan tulevaisuustietoisuutta ja ennakointikyvykkyyttä.
Opinnäytetyön kehittämistehtävää varten tehtiin tutkimus, jossa aineistoa kerättiin teema-haastatteluin. Haastatteluiden avulla pyrittiin selvittämään, seuraavatko Leipurin asiakkaat alan trendejä, mitä trendit merkitsevät suomalaisille leipomo- ja elintarvikealan yrityksille sekä miten trendit vaikuttavat leipomo- ja elintarvikealan yritysten toimintaan. Haastatteluista saadun aineiston lisäksi haluttiin tietoutta lisätä myös ulkoisista lähteistä. Tätä varten tehtiin toimintaympäristön monitorointia, jossa haluttiin tarkastella leipomo- ja elintarvike-alan trendejä.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että trendejä seurataan leipomo- ja elintarvikealan yrityksissä paljon ja monikanavaisesti. Trendien seuraaminen mielletään tärkeäksi, jotta pystytään vastaamaan kuluttajien tarpeisiin. Tutkimuksessa ilmeni, että tämän hetken ruokatrendeinä nähdään kuluttajien tietoisuuden lisääntyminen sekä terveellisyyttä, puhtautta ja hyvinvointia korostavat valinnat. Lisäksi esiin nousi vahvasti vastuullisuus ja välipalaistumisen trendi. Trendikartta julkaisulle nähtiin myös tarvetta. Raaka-ainetoimittajien, kuten Leipurin Oyj:n, koettiin olevan tärkeässä asemassa trenditiedon esiin tuojana.
Kehittämistehtävänä pystyttiin luomaan helppolukuinen, visuaalinen ja monipuolinen Trendikartta, joka löytyy opinnäytetyön liitteestä 2. Trendikartta on kehitetty kohderyhmän odotusten mukaan ja sopii monenlaisten toimijoiden tarpeisiin. Opinnäytetyön tutkimuksen tulokset ovat hyödynnettävissä markkinointi-julkaisujen lisäksi myös myyntityössä ja myynnin koulutuksessa, jolloin saadaan lisää ymmärrystä siihen, millaisia muutoksia leipomoalan toimijat ovat huomanneet kuluttajakäyttäytymisessä. Trendikartta ja tutkimuksen aineisto ovat yleistettävissä myös alan muille toimijoille kuin tukkukaupalle.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee yritysten muuttuvia toimintaympäristöjä ja tulevaisuuden ennakointia. Keskeisimpiä käsitteitä ovat ennakointi, trendit, megatrendit, heikot signaalit sekä toimintaympäristön monitorointi. Lisäksi tietoperustassa avataan muoti-ilmiöiden ja innovaatioiden leviämisen teoriaa sekä toimintaympäristön monitoroinnin prosessi ja monitoroinnin malleja. Lopuksi pohditaan ennakoinnin merkitystä organisaation osaamisalueena sekä avataan tulevaisuustietoisuutta ja ennakointikyvykkyyttä.
Opinnäytetyön kehittämistehtävää varten tehtiin tutkimus, jossa aineistoa kerättiin teema-haastatteluin. Haastatteluiden avulla pyrittiin selvittämään, seuraavatko Leipurin asiakkaat alan trendejä, mitä trendit merkitsevät suomalaisille leipomo- ja elintarvikealan yrityksille sekä miten trendit vaikuttavat leipomo- ja elintarvikealan yritysten toimintaan. Haastatteluista saadun aineiston lisäksi haluttiin tietoutta lisätä myös ulkoisista lähteistä. Tätä varten tehtiin toimintaympäristön monitorointia, jossa haluttiin tarkastella leipomo- ja elintarvike-alan trendejä.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että trendejä seurataan leipomo- ja elintarvikealan yrityksissä paljon ja monikanavaisesti. Trendien seuraaminen mielletään tärkeäksi, jotta pystytään vastaamaan kuluttajien tarpeisiin. Tutkimuksessa ilmeni, että tämän hetken ruokatrendeinä nähdään kuluttajien tietoisuuden lisääntyminen sekä terveellisyyttä, puhtautta ja hyvinvointia korostavat valinnat. Lisäksi esiin nousi vahvasti vastuullisuus ja välipalaistumisen trendi. Trendikartta julkaisulle nähtiin myös tarvetta. Raaka-ainetoimittajien, kuten Leipurin Oyj:n, koettiin olevan tärkeässä asemassa trenditiedon esiin tuojana.
Kehittämistehtävänä pystyttiin luomaan helppolukuinen, visuaalinen ja monipuolinen Trendikartta, joka löytyy opinnäytetyön liitteestä 2. Trendikartta on kehitetty kohderyhmän odotusten mukaan ja sopii monenlaisten toimijoiden tarpeisiin. Opinnäytetyön tutkimuksen tulokset ovat hyödynnettävissä markkinointi-julkaisujen lisäksi myös myyntityössä ja myynnin koulutuksessa, jolloin saadaan lisää ymmärrystä siihen, millaisia muutoksia leipomoalan toimijat ovat huomanneet kuluttajakäyttäytymisessä. Trendikartta ja tutkimuksen aineisto ovat yleistettävissä myös alan muille toimijoille kuin tukkukaupalle.