Perehdytyskansio lastenkotiin
Heiskanen, Annika; Sell, Angeelika (2020)
Heiskanen, Annika
Sell, Angeelika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004145016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004145016
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa perehdytyskansio lastenkotiin, jossa hoitomenetelmänä käytetään yhteisöhoitoa. Perehdytyskansiosta oli tarkoitus tehdä mahdollisimman hyvin työelämäkumppanin tarpeita vastaava. Työn tavoitteena oli antaa välineitä työelämäkumppanille perehdytyksen kehittämiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu sijaishuollosta ja perehdyttämisestä. Sijaishuollon teoriaosuudessa syvennytään nuoriin sijaishuollon asiakkaina, lastensuojelulain muutokseen ja yhteisöhoitoon. Perehdyttämisen suhteen paneudutaan perehdyttämiseen yleisesti, sen tavoitteisiin ja hyötyihin sekä työntekijän huomioimiseen perehdyttämisessä.
Opinnäytetyön tuotos eli perehdytyskansio ja koko yhteistyöprosessi sai yleisesti hyvän arvion työelämäkumppanilta. Teimme työelämäkumppanille kaksi erilaista haastattelulomaketta työstämme – yhden koskien perehdytyskansion lopputulosta ja sen jatkokäyttöä ja yhden koskien koko yhteistyöprosessia. Näiden kautta tuli esille, että perehdytyskansio tukee heidän mielestään perehdytysprosessia ja sitä käytetään tulevien perehdytysten pohjana. Prosessi toteutettiin vuorovaikutuksessa lastenkodin yksikön kanssa, ja heille tarjottiin tilaisuuksia vaikuttaa muun muassa kansion sisältöön ja ulkoasuun. Tähän työhön ei ole liitetty perehdytyskansiota, sillä työelämäkumppani toivoi anonymiteettia yksikölleen. Kansioon oli myös kerätty sellaista tietoa, jonka leviämisestä muiden tahojen käsiin olisi voinut seurata haittaa.
Koimme ammattitaitomme kehittyneen opinnäytetyöprosessin myötä, sillä se vaati meiltä sijaishuollon käytänteisiin perehtymistä niin teorian kuin lastenkodin toimintamallien tasolla. Kehittämisehdotuksina lastenkodissa tehtävään perehdytykseen näimme, että jokainen yksikön työntekijä perehtyisi kansion sisältöihin, perehdytyksen muistilistaa hyödynnettäisiin jatkossa sekä, että yksikkö tekisi laadukkaan videoesityksen lastenkodista.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu sijaishuollosta ja perehdyttämisestä. Sijaishuollon teoriaosuudessa syvennytään nuoriin sijaishuollon asiakkaina, lastensuojelulain muutokseen ja yhteisöhoitoon. Perehdyttämisen suhteen paneudutaan perehdyttämiseen yleisesti, sen tavoitteisiin ja hyötyihin sekä työntekijän huomioimiseen perehdyttämisessä.
Opinnäytetyön tuotos eli perehdytyskansio ja koko yhteistyöprosessi sai yleisesti hyvän arvion työelämäkumppanilta. Teimme työelämäkumppanille kaksi erilaista haastattelulomaketta työstämme – yhden koskien perehdytyskansion lopputulosta ja sen jatkokäyttöä ja yhden koskien koko yhteistyöprosessia. Näiden kautta tuli esille, että perehdytyskansio tukee heidän mielestään perehdytysprosessia ja sitä käytetään tulevien perehdytysten pohjana. Prosessi toteutettiin vuorovaikutuksessa lastenkodin yksikön kanssa, ja heille tarjottiin tilaisuuksia vaikuttaa muun muassa kansion sisältöön ja ulkoasuun. Tähän työhön ei ole liitetty perehdytyskansiota, sillä työelämäkumppani toivoi anonymiteettia yksikölleen. Kansioon oli myös kerätty sellaista tietoa, jonka leviämisestä muiden tahojen käsiin olisi voinut seurata haittaa.
Koimme ammattitaitomme kehittyneen opinnäytetyöprosessin myötä, sillä se vaati meiltä sijaishuollon käytänteisiin perehtymistä niin teorian kuin lastenkodin toimintamallien tasolla. Kehittämisehdotuksina lastenkodissa tehtävään perehdytykseen näimme, että jokainen yksikön työntekijä perehtyisi kansion sisältöihin, perehdytyksen muistilistaa hyödynnettäisiin jatkossa sekä, että yksikkö tekisi laadukkaan videoesityksen lastenkodista.