Yritysarvot startup-kumpaanuuksissa : Case:Elisa
Parhiala, Atte (2020)
Parhiala, Atte
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004155054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004155054
Tiivistelmä
Nykymaailman liiketoiminnassa nähdään yhä enemmän yhteistyö- ja kumppanuussuhteita, joiden avulla saadaan aikaiseksi kasvua, osaamista organisaationulkopuolelta ja pystytään synnyttämään uutta liiketoimintaa. Liiketoimintalogiikat ovat muuttuneet tuotekeskeisestä palvelulähtöisempään suuntaan, mikä vaatii yrityksiltä enemmän panostusta asiakaslähtöisyyteen. Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää ja syventää kumppaniyhteistyötä Elisan startup-kumppanuus -yksikön ja startup-yritysten kanssa, löytää yhteiset arvot ja löytää toimiva toimintamalli. Tavoitteena on löytää toimeksiantajan ja startup-yritysten väliset arvot ja tuoda ne näkyviksi kumppanuussuhteen tehostamiseksi. Lisäksi tavoitteena on tehostaa toimintaa vakiintuneen toimintamallin myötä ja osoittaa arvojen kautta taloudellinen hyöty molemmille osapuolille.
Tutkimus toteutettiin monitapaustutkimuksena haastattelemalla ja havainnoimalla kumppaneita sekä tutustumalla heidän liiketoimintaansa. Oleellisimmat kysymykset opinnäytetyötä tehdessä oli: Kuinka syventää yhteistyötä ja luoda syvempi ymmärrys yhteistyökumppanin kanssa arvojen kautta? Kuinka kumppanuudet syntyvät arvojen pohjalta? Miten päätökset tehdään omien arvojen pohjalta? Miksi yhteistyösuhde on syntynyt ja onko arvopohjalla ollut merkitystä kumppanuuden syntyyn? Tutkimus toteutettiin Yinin (2018) menetelmien pohjalta määrittelemällä teoria, suunnittelemalla tutkittavat tapaukset, valmistelemalla tiedonkeruumenetelmät, kokoamalla ja analysoimalla aineisto. Lopuksi analysoitiin tutkimustulokset taulukoimalla ja hakemalla yhtäläisyydet tapauksista. Tämän jälkeen arvioitiin tulosten hyödynnettävyys.
Nykytilan kartoituksessa pystyttiin osoittamaan, että startup yhteistyö syntyy tarpeesta, muuttuu kumppanuudeksi yhteisten arvojen kautta ja kehittyy, kun tarpeet ja arvot tunnistetaan. Nykytilan kartoituksen pohjalta voidaan osoittaa, että startup-yrityksillä yritysarvot ovat olemassa, mutta niitä ei ole välttämättä listattuna. Nuoret yritykset hakevat vielä omaa identiteettiään ja siksi kumppanin on tunnettava kumppaninsa paremmin. Tätä kautta voidaan paremmin luoda yhteiset tavoitteet ja tunnistaa yhteiset arvot. Yhteisiksi arvoiksi löydettiin luottamus, avoimuus ja rehellisyys. Näihin vaikuttavia tekijöitä on jatkossa tunnettava paremmin, jotta nämä arvot eivät murene. Tutkimus osoittaa, että muun muassa oikeudenmukaisuus, päätöksentekotaito ja henkilökemia vahvistavat yhteisiä arvoja.
Kun yhteiset arvot on löydetty ja tunnetaan, voidaan näiden pohjalta lähteä kehittämään yhteisiä toimintamalleja. Täytyy osata arvioida myös yhteistyöprojektien laajuus, jotta osataan keskittyä oikeisiin päätöksiin. Jatkokehityksenä täytyy pohtia sopimuspankki startup-kumppanuudelle sekä miettiä, kuinka kumppani tunnetaan paremmin ja saadaan yhteistyösuhteesta avoimempi.
Tutkimus toteutettiin monitapaustutkimuksena haastattelemalla ja havainnoimalla kumppaneita sekä tutustumalla heidän liiketoimintaansa. Oleellisimmat kysymykset opinnäytetyötä tehdessä oli: Kuinka syventää yhteistyötä ja luoda syvempi ymmärrys yhteistyökumppanin kanssa arvojen kautta? Kuinka kumppanuudet syntyvät arvojen pohjalta? Miten päätökset tehdään omien arvojen pohjalta? Miksi yhteistyösuhde on syntynyt ja onko arvopohjalla ollut merkitystä kumppanuuden syntyyn? Tutkimus toteutettiin Yinin (2018) menetelmien pohjalta määrittelemällä teoria, suunnittelemalla tutkittavat tapaukset, valmistelemalla tiedonkeruumenetelmät, kokoamalla ja analysoimalla aineisto. Lopuksi analysoitiin tutkimustulokset taulukoimalla ja hakemalla yhtäläisyydet tapauksista. Tämän jälkeen arvioitiin tulosten hyödynnettävyys.
Nykytilan kartoituksessa pystyttiin osoittamaan, että startup yhteistyö syntyy tarpeesta, muuttuu kumppanuudeksi yhteisten arvojen kautta ja kehittyy, kun tarpeet ja arvot tunnistetaan. Nykytilan kartoituksen pohjalta voidaan osoittaa, että startup-yrityksillä yritysarvot ovat olemassa, mutta niitä ei ole välttämättä listattuna. Nuoret yritykset hakevat vielä omaa identiteettiään ja siksi kumppanin on tunnettava kumppaninsa paremmin. Tätä kautta voidaan paremmin luoda yhteiset tavoitteet ja tunnistaa yhteiset arvot. Yhteisiksi arvoiksi löydettiin luottamus, avoimuus ja rehellisyys. Näihin vaikuttavia tekijöitä on jatkossa tunnettava paremmin, jotta nämä arvot eivät murene. Tutkimus osoittaa, että muun muassa oikeudenmukaisuus, päätöksentekotaito ja henkilökemia vahvistavat yhteisiä arvoja.
Kun yhteiset arvot on löydetty ja tunnetaan, voidaan näiden pohjalta lähteä kehittämään yhteisiä toimintamalleja. Täytyy osata arvioida myös yhteistyöprojektien laajuus, jotta osataan keskittyä oikeisiin päätöksiin. Jatkokehityksenä täytyy pohtia sopimuspankki startup-kumppanuudelle sekä miettiä, kuinka kumppani tunnetaan paremmin ja saadaan yhteistyösuhteesta avoimempi.