Työnantajabrändin kehittäminen B2B-myyntiorganisaatiossa – Case Suomi Mediaplanet Oy
Vasile, Laura (2020)
Vasile, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004155086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004155086
Tiivistelmä
Kilpailu osaajista työntekijämarkkinoilla kasvaa jatkuvasti, ja erityisesti tietyillä aloilla osaajapula on suuri. Menestyäkseen yritysten on kiinnitettävä potentiaalisten työntekijöiden huomio ja sitoutettava heidät yritykseen. Yhä useampi yritys reagoi osaajapulaan strategisemmalla työnantajabrändäyksellä, jolla on todettu olevan myönteinen vaikutus yritysten rekrytointeihin, työntekijöiden sitoutuneisuuteen, pysyvyyteen ja tehokkuuteen sekä kilpailuedun luomiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten työnantajabrändiä voidaan kehittää B2B-myyntiorganisaatiossa: millaiset asiat houkuttelevat potentiaalisia työntekijöitä, miten nykyisiä työntekijöitä voidaan sitouttaa paremmin ja millaisia asioita työnantajaviestinnässä tulisi korostaa. Tavoitteena oli selvittää kohdeorganisaation työnantajabrändin nykytila ja tarjota konkreettisia neuvoja siihen, miten työnantajabrändiä kannattaa strategisesti kehittää. Opinnäytetyön keskeiset käsitteet ovat työnantajabrändi ja B2B-myynti.
Teoreettisen viitekehyksen avulla tarkastellaan, mitä suunnitelmallisella työnantajabrändäyksellä voidaan saavuttaa ja miten sitä voi käyttää rekrytoinnin ja sitouttamisen tukena. B2B-myynti syventyy siihen, mihin myyntiä tarvitaan ja millainen on hyvä B2B-myyjä, josta yritykset kilpailevat.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimusmenetelminä käytettiin toimeksiantajan ja nykyisten työntekijöiden teemahaastatteluja ja olemassa olevaa tietoa, kuten kohdeorganisaation työtyytyväisyyskyselyä ja Young Professional Attraction Index -tutkimusraporttia. Lisäksi nykyisille työntekijöille pidettiin osallistava ideointiworkshop, jonka aikana tehtiin havainnointia.
Kehittämistyön tuloksena kohdeorganisaatio sai hyödyllistä tietoa siitä, miten osaajapulaan myynnin alalla voidaan vastata työnantajabrändäyksellä: mitä asioita potentiaaliset ja nykyiset työntekijät työnantajassa ja kohdeorganisaatiossa arvostavat ja millaisia asioita työnantajaviestinnässä tulisi korostaa. Lisäksi nykyisten työntekijöiden kanssa pidettiin ideointiworkshop, jonka tuloksena syntyi raamit kohdeorganisaation työnantajalupaukselle. Kehittämistyön tuloksia tullaan hyödyntämään kohdeorganisaation muissa toimipisteissä. Tulokset voivat tarjota myös samankaltaiselle B2B-myyntiorganisaatiolle tietoa siitä, millaisia asioita nuoret osaajat työnantajassa arvostavat ja miten heitä voi paremmin sitouttaa yritykseen.
Tulokset antavat vahvan pohjan kohdeyrityksen työnantajabrändin strategiselle kehittämiselle. Tulosten pohjalta on tehty jatkosuunnitelmia kohdeorganisaation työnantajabrändin strategiselle kehittämiselle. Jatkokehittämisaiheita ovat hakijapersoonien muodostaminen potentiaalisista työnhakijoista, mikä voisi tarjota työnhakijoiden syvemmän ymmärtämisen ja rekrytointiprosessin paremman toimivuuden. Toinen kehittämisidea liittyy myynnin parissa työskentelevien sisäisten motivaation lähteiden tutkimiseen ja siihen, miten myyjät voisivat paremmin hallita myyntityön epätasaisuuden aiheuttamia tuntemuksia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten työnantajabrändiä voidaan kehittää B2B-myyntiorganisaatiossa: millaiset asiat houkuttelevat potentiaalisia työntekijöitä, miten nykyisiä työntekijöitä voidaan sitouttaa paremmin ja millaisia asioita työnantajaviestinnässä tulisi korostaa. Tavoitteena oli selvittää kohdeorganisaation työnantajabrändin nykytila ja tarjota konkreettisia neuvoja siihen, miten työnantajabrändiä kannattaa strategisesti kehittää. Opinnäytetyön keskeiset käsitteet ovat työnantajabrändi ja B2B-myynti.
Teoreettisen viitekehyksen avulla tarkastellaan, mitä suunnitelmallisella työnantajabrändäyksellä voidaan saavuttaa ja miten sitä voi käyttää rekrytoinnin ja sitouttamisen tukena. B2B-myynti syventyy siihen, mihin myyntiä tarvitaan ja millainen on hyvä B2B-myyjä, josta yritykset kilpailevat.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimusmenetelminä käytettiin toimeksiantajan ja nykyisten työntekijöiden teemahaastatteluja ja olemassa olevaa tietoa, kuten kohdeorganisaation työtyytyväisyyskyselyä ja Young Professional Attraction Index -tutkimusraporttia. Lisäksi nykyisille työntekijöille pidettiin osallistava ideointiworkshop, jonka aikana tehtiin havainnointia.
Kehittämistyön tuloksena kohdeorganisaatio sai hyödyllistä tietoa siitä, miten osaajapulaan myynnin alalla voidaan vastata työnantajabrändäyksellä: mitä asioita potentiaaliset ja nykyiset työntekijät työnantajassa ja kohdeorganisaatiossa arvostavat ja millaisia asioita työnantajaviestinnässä tulisi korostaa. Lisäksi nykyisten työntekijöiden kanssa pidettiin ideointiworkshop, jonka tuloksena syntyi raamit kohdeorganisaation työnantajalupaukselle. Kehittämistyön tuloksia tullaan hyödyntämään kohdeorganisaation muissa toimipisteissä. Tulokset voivat tarjota myös samankaltaiselle B2B-myyntiorganisaatiolle tietoa siitä, millaisia asioita nuoret osaajat työnantajassa arvostavat ja miten heitä voi paremmin sitouttaa yritykseen.
Tulokset antavat vahvan pohjan kohdeyrityksen työnantajabrändin strategiselle kehittämiselle. Tulosten pohjalta on tehty jatkosuunnitelmia kohdeorganisaation työnantajabrändin strategiselle kehittämiselle. Jatkokehittämisaiheita ovat hakijapersoonien muodostaminen potentiaalisista työnhakijoista, mikä voisi tarjota työnhakijoiden syvemmän ymmärtämisen ja rekrytointiprosessin paremman toimivuuden. Toinen kehittämisidea liittyy myynnin parissa työskentelevien sisäisten motivaation lähteiden tutkimiseen ja siihen, miten myyjät voisivat paremmin hallita myyntityön epätasaisuuden aiheuttamia tuntemuksia.