Asiakas- ja benchmarking-tutkimus ohjelmistotalon toiminnan kehittämisen tueksi : case Tammi Digital Oy
Välimäki, Maria (2020)
Välimäki, Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004144996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004144996
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö koskee Tammi Digitalin toiminnan kehittämistä palvelumuotoilun keinoin. Tammi Digital on Lahdessa toimiva ohjelmistotalo, jonka palveluihin kuuluu ohjelmistokehitys, verkkosivu- ja verkkokaupparatkaisut, mobiilisovellukset ja markkinointiviestinnän palvelut.
Opinnäytetyössä tehtiin kaksi tutkimuksellista osuutta, joilla pyrittiin parantamaan Tammi Digitalin päivittäistä toimintaa. Ensimmäisessä tutkimuksessa benchmarkattiin 15 eri alojen yritystä, joissa niiden asiakaspalvelun muotoa tutkittiin lähempää. Toisena tutkimuksena suoritettiin haastattelut, joissa haastateltiin yrityksen potentiaalisia asiakkaita ja ylläpitoasiakkaita. Heiltä kerätyn tiedon avulla pyrittiin kehittämään Tammi Digitalin toimintaa, palvelumuotoilua hyödyntäen.
Tutkimusten lopputulosten avulla rakennettiin uusi asiakaspalvelumalli, jonka avulla pyrittiin luomaan parempaa asiakaspalvelumallia, Tammi Digitalin toiminnan tueksi.
Opinnäytetyössä tehtiin kaksi tutkimuksellista osuutta, joilla pyrittiin parantamaan Tammi Digitalin päivittäistä toimintaa. Ensimmäisessä tutkimuksessa benchmarkattiin 15 eri alojen yritystä, joissa niiden asiakaspalvelun muotoa tutkittiin lähempää. Toisena tutkimuksena suoritettiin haastattelut, joissa haastateltiin yrityksen potentiaalisia asiakkaita ja ylläpitoasiakkaita. Heiltä kerätyn tiedon avulla pyrittiin kehittämään Tammi Digitalin toimintaa, palvelumuotoilua hyödyntäen.
Tutkimusten lopputulosten avulla rakennettiin uusi asiakaspalvelumalli, jonka avulla pyrittiin luomaan parempaa asiakaspalvelumallia, Tammi Digitalin toiminnan tueksi.