Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Minä olen muottitietoinen : tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma varhaiskasvatuksessa

Jäntti, Laura (2020)

 
Avaa tiedosto
jäntti_laura.pdf (1.046Mt)
Lataukset: 


Jäntti, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004165130
Tiivistelmä
Hallitus on laatinut kehittämisohjelman vuosille 2020-2022, joka koostuu laadun ja tasa-arvon kehittämiseen rakennetuista hankkeista. Yhtenä osa-alueena on se että tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelmat tulisivat myös varhaiskasvatukseen velvoittaviksi asiakirjoiksi. Toistaiseksi vain koulut on velvoitettu laatimaan suunnitelmat. Niin opetus, kuin varhaiskasvatuskin koetaan usein automaattisesti tasa-arvoiseksi ja yhdenvertaiseksi, sillä oletuksella että kaikilla on päivitetty varhaiskasvatuslaki hallussa, ja suunnitelmia toiminnan muokkaamiseksi ei tämän vuoksi koeta tarpeelliseksi tehdä.

Monissa julkaisuissa aiheesta todetaan, että käsitteistö joka liittyy tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen koetaan vieraaksi, tai niitä ei ole sisällytetty henkilöstön pohja- tai lisäkoulutukseen. On myös todettu, että mikään toiminta ei voi automaattisesti olla tasa-arvoista ja yhdenvertaista, sillä se on tavoite johon tähdätään, ei lähtötila.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia opaste varhaiskasvatukselle, jonka avulla kukin päiväkotiyksikkö voisi laatia omat tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelmansa. Opinnäytetyössä on myös selvitetty tämän hetken tasa-arvon ja yhdenvertaisuustilaa esimiesten ja lasten näkökulmasta verkkokyselyn ja korttipelin (Reilupeli) avulla.

Suunnitelmia laatiessa tulisi arvioida opetusmateriaalia ja kuinka niissä näkyy vähemmistöryhmät, eri sukupuolet ja mahdolliset stereotypiat. Varhaiskasvatuksessa ei ole oppikirjoja, joten tässä opinnäytetyössä on tutkittu lasten ulottuvilla olevia lastenkirjoja, ja pohdittu niissä olevaa sisältöä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kautta.

Opinnäytetyössä on myös kuultu henkilöstöä ja koottu heiltä keinoja kuinka tasa-arvo ja yhdenvertaisuus toteutuisi paremmin arjen eri tilanteissa.

Tuloksissa näkyy että tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden tila koetaan toteutuneen keskiarvoisesti, ja että henkilöstöllä löytyy paljon keinoja tämän kehittämiseen.

Opinnäytetyö painottui sukupuoleen ja sen moninaisuuteen sekä tuen tarpeen lapsiin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste