Kävelyn ja pyöräilyn työnaikaiset liikennejärjestelyt : case Raide-Jokeri
Uotila, Ella (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004165135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004165135
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kokemuksia Raide-Jokerin työnaikaisista liikennejärjestelyistä. Tuloksia tarkasteltiin suhteessa Espoon ja Raide-Jokerin tavoitteisiin, sekä lakeihin ja ohjeisiin.
Opinnäytetyötä varten tehtiin katselmus siitä, millaisia tavoitteita Espoon kaupunki on asettanut päästöttömien liikennemuotojen kehittämiselle ja miten tilapäisiä liikennejärjestelyjä koskevissa laissa ja ohjeissa huomioidaan kävely ja pyöräily. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden näkemyksiä Raide-Jokerin työnaikaisista liikennejärjestelyistä selvitettiin nettikyselyllä.
Espoon kaupunki haluaa kannustaa asukkaitaan käyttämään päästöttömiä liikennemuotoja, kuten pyöräilyä ja kävelyä. Raide-Jokerin rakentamiseen liittyy työnaikaisia järjestelyjä, jotka vaikuttavat pyöräilyyn ja kävelyyn. Samalla Espoon kaupunki haluaa lisätä näiden liikkumismuotojen määrää. Raide-Jokerilla on työnaikaisten liikennejärjestelyjen konsepti, jossa tavoitteeksi on kirjattu muun muassa sujuvat työnaikaiset liikennejärjestelyt ja positiivinen julkisuuskuva. Kyselyn perusteella Raide-Jokerin työnaikaisissa liikennejärjestelyissä eniten tyytymättömyyttä aiheuttivat tilan ja opastusten puute. Pyöräilijät kokivat tilan määrän kävelijöitä riittämättömämmäksi. Pyöräilijät kokivat myös kävelijöitä enemmän turvattomuutta.
Tärkeimpinä parannusehdotuksina pidin selkeää opastusta ja tilan lisäämistä kävelylle ja pyöräilylle. Vaikka Raide-Jokerin työnaikaisten liikennejärjestelyjen konseptissa on varattu tilaa tavanomaista ohjeistusta enemmän, kokevat pyöräilijät tilan riittämättömäksi. Espoon strategiassa korostetaan tiiviin maankäytön mahdollisuuksia vähentää autoilua ja lisätä kävelyä ja pyöräilyä, mikä tarkoittaa myös tilan priorisointia tilapäisten liikennejärjestelyjen kohdalla. The goal of this thesis was to examine how cyclists and pedestrians experience the temporary traffic arrangements caused by the construction of the Raide-Jokeri light rail.
The thesis examines the strategic goals of the city of Espoo for ecofriendly transport and the instructions and laws of temporary traffic arrangements for cyclists and pedestrians. To find out pedestrians’ and cyclists’ views, an online questionnaire was administered. The results of the questionnaire were compared to earlier reports and instructions by the city of Espoo and Raide-Jokeri light rail alliance for temporary traffic arrangements. Based on the results of questionnaire and earlier reports and instructions, the thesis presents development suggestions.
The city of Espoo wants to encourage walking and cycling, but during the construction of Raide-Jokeri light rail there are temporary traffic arrangements for cycling and walking. Functional temporary traffic arrangements and positive image are the goals of the Raide-Jokeri project. Lack of space and signposting were causing the most dissatisfaction. Cyclists experienced the lack of space more insufficient than pedestrians. Cyclists also experienced more insecurity than pedestrians.
The most important improvements based on the questionnaire were clear signposting and prioritizing the space needed for cycling and walking from cars. Even though there is more space for walking and cycling in the instructions of temporary traffic arrangements of Raide-Jokeri than in the usual instructions, cyclists consider the space insufficient. In the strategy of the city of Espoo, it is highlighted that a compact city supports ecofriendly transport and decreases driving. This means that space should be prioritized for cycling and walking also during temporary traffic arrangements.
Opinnäytetyötä varten tehtiin katselmus siitä, millaisia tavoitteita Espoon kaupunki on asettanut päästöttömien liikennemuotojen kehittämiselle ja miten tilapäisiä liikennejärjestelyjä koskevissa laissa ja ohjeissa huomioidaan kävely ja pyöräily. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden näkemyksiä Raide-Jokerin työnaikaisista liikennejärjestelyistä selvitettiin nettikyselyllä.
Espoon kaupunki haluaa kannustaa asukkaitaan käyttämään päästöttömiä liikennemuotoja, kuten pyöräilyä ja kävelyä. Raide-Jokerin rakentamiseen liittyy työnaikaisia järjestelyjä, jotka vaikuttavat pyöräilyyn ja kävelyyn. Samalla Espoon kaupunki haluaa lisätä näiden liikkumismuotojen määrää. Raide-Jokerilla on työnaikaisten liikennejärjestelyjen konsepti, jossa tavoitteeksi on kirjattu muun muassa sujuvat työnaikaiset liikennejärjestelyt ja positiivinen julkisuuskuva. Kyselyn perusteella Raide-Jokerin työnaikaisissa liikennejärjestelyissä eniten tyytymättömyyttä aiheuttivat tilan ja opastusten puute. Pyöräilijät kokivat tilan määrän kävelijöitä riittämättömämmäksi. Pyöräilijät kokivat myös kävelijöitä enemmän turvattomuutta.
Tärkeimpinä parannusehdotuksina pidin selkeää opastusta ja tilan lisäämistä kävelylle ja pyöräilylle. Vaikka Raide-Jokerin työnaikaisten liikennejärjestelyjen konseptissa on varattu tilaa tavanomaista ohjeistusta enemmän, kokevat pyöräilijät tilan riittämättömäksi. Espoon strategiassa korostetaan tiiviin maankäytön mahdollisuuksia vähentää autoilua ja lisätä kävelyä ja pyöräilyä, mikä tarkoittaa myös tilan priorisointia tilapäisten liikennejärjestelyjen kohdalla.
The thesis examines the strategic goals of the city of Espoo for ecofriendly transport and the instructions and laws of temporary traffic arrangements for cyclists and pedestrians. To find out pedestrians’ and cyclists’ views, an online questionnaire was administered. The results of the questionnaire were compared to earlier reports and instructions by the city of Espoo and Raide-Jokeri light rail alliance for temporary traffic arrangements. Based on the results of questionnaire and earlier reports and instructions, the thesis presents development suggestions.
The city of Espoo wants to encourage walking and cycling, but during the construction of Raide-Jokeri light rail there are temporary traffic arrangements for cycling and walking. Functional temporary traffic arrangements and positive image are the goals of the Raide-Jokeri project. Lack of space and signposting were causing the most dissatisfaction. Cyclists experienced the lack of space more insufficient than pedestrians. Cyclists also experienced more insecurity than pedestrians.
The most important improvements based on the questionnaire were clear signposting and prioritizing the space needed for cycling and walking from cars. Even though there is more space for walking and cycling in the instructions of temporary traffic arrangements of Raide-Jokeri than in the usual instructions, cyclists consider the space insufficient. In the strategy of the city of Espoo, it is highlighted that a compact city supports ecofriendly transport and decreases driving. This means that space should be prioritized for cycling and walking also during temporary traffic arrangements.