Turvallisuusjohtaminen kauppakeskusmaailman monialakentässä
Tanskanen, Mika (2020)
Tanskanen, Mika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004165209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004165209
Tiivistelmä
Kauppakeskukset ovat useiden, sekä kaupallisten että voittoa tavoittelemattomien, organisaatioiden keskittymiä, joissa ihmisten halutaan kuluttamisen lisäksi viihtyvän ja viettävän aikaa. Kauppakeskusten monimuotoisuus, sijoittuminen julkisen liikenteen solmukohtiin ja kaikille avoimet ovet sekä vapaa liikkuminen ja oleskelu kauppakeskuksissa aiheuttavat laajan kirjon erilaisia riskejä, joiden hallinta on haastava ja monimuotoinen tehtävä. Tämä on tutkimuksellinen opinnäytetyö, jossa tarkastellaan kauppakeskusten turvallisuutta turvallisuusjohtamisen ja turvallisuuskulttuurin kontekstissa. Tutkimuksessa pyritään löytämään vastaus kysymykseen, kuinka johtaa kauppakeskusta yhtenä kokonaisuutena ja saada kaikki vuokralaiset toimimaan yhteisten turvallisuustavoitteiden sekä toimintaperiaatteiden mukaisesti. Tutkimuksessa pyritään myös selvittämään millaisena kauppakeskusten turvallisuus ja turvallisuusjohtaminen koetaan kauppakeskuksissa toimivien henkilöiden keskuudessa. Tutkimuksessa keskitytään Cityconin Suomessa omistamiin kauppakeskuksiin. Tutkimusmenetelminä käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmistä puolistrukturoitua eli teemahaastattelua ja tutkimuksen tekijän omia havaintoja. Tutkimuksen informanteiksi valittiin kohdeorganisaation kauppakeskuksissa toimivia kauppakeskusjohdon edustajia ja vuokralaisia. Tutkimustulokset osoittavat, että alati muuttuvasta turvallisuustilanteesta huolimatta kauppakeskukset koetaan turvallisiksi paikoiksi ja niiden turvallisuusjohtaminen on hyvällä mallilla. Turvallisuutta tuleekin johtaa suunnitellusti, proaktiivisesti ja systemaattisesti, jotta riskejä voidaan hallita. Yhteistyö kauppakeskuksessa toimivien tahojen kesken on ensiarvoisen tärkeää ja sen tulee olla aktiivista toimintaa kauppakeskusjohdon johtamana. Yhteistyötä viranomaisten kanssa tulisi pystyä lisäämään mm. kriisitilanteisiin varautumisen osalta. Tutkimuksessa löydettyjen turvallisuusjohtamisen kehittämistapojen avulla turvallisuusjohtamisen vaikuttavuutta voidaan tehostaa. Yhteistyö kauppakeskuksissa toimivien sidosryhmien kesken, hyvin johdetun kokonaisuuden alaisuudessa, on avain onnistuneeseen riskienhallintaan ja turvallisuusjohtamiseen. Tutkimus voi toimia pohjana ja ajatusten herättäjänä turvallisuusjohtamisjärjestelmän luomiselle kauppakeskuksen tyyppiseen monimuotoiseen toimintaympäristöön. Tutkimuksen pohjalta on hyvä tarkastella myös jo olemassa olevien järjestelmien tilannetta ja tämän pohjalta täydentää sekä täsmentää esimerkiksi turvallisuusjohtamiseen liittyviä vastuita ja tehtäviä. Kattavan turvallisuusjohtamisen prosessikuvauksen ja ohjeistuksen määrittely voisi olla tämän työn tiimoilta tehtävä opinnäytetyö.