Palvelukokonaisuuden kehittäminen kiertotalousverkoston toiminnan vauhdittamiseksi: Case Topinpuisto
Laikko, Outi (2020)
Laikko, Outi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004195325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004195325
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Topinpuiston kiertotalousverkoston keskustoimijalle palvelukokonaisuus, jonka avulla verkoston toimintaa voidaan edistää ja vauhdittaa. Lisäksi tavoitteena oli saada hyvä yleiskuva suomalaisten kiertotalouskeskusten ja -verkostojen tavoitteista, verkostojen keskustoimijoiden rooleista sekä keskustoimijoiden verkostoilleen tuottamista palveluista. Topinpuisto on Turussa sijaitseva Topinojan jätekeskuksen ympärille rakentunut kiertotalouskeskus, jonka toimintaa koordinoi Lounais-Suomen Jätehuolto Oy.
Opinnäytetyön kehittämistä tukeva tutkimuskysymys on: millaisella palvelukokonaisuudella verkoston keskustoimija voi vauhdittaa verkostonsa toimintaa? Opinnäytetyö on lähestymistavaltaan tapaustutkimus, jossa hyödynnetään laadullista tutkimusta ja aineiston keruun tapaa.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu liiketoimintaverkoston ja kiertotalousverkoston keskeisille käsitteille. Edellä mainittujen teemojen lisäksi opinnäytetyön kehittämistehtävä edellyttää verkostojen hallinnan ja palvelukokonaisuuden kehittämisen ymmärtämistä, jonka vuoksi myös nämä aiheet ovat valikoituneet tukemaan tietoperustaa.
Kehittämistehtävässä kartoitettiin kahdessa osallistavassa työpajassa Topinpuiston kiertotalousverkoston jäsenten ja sidosryhmien tunnistamia tarpeita, joiden pohjalta luotiin palvelukokonaisuus Topinpiston kiertotalousverkoston keskustoimijalle. Työskentelyssä hyödynnettiin ydinpätevyyspuumallia. Kehittämistehtävässä toteutettiin lisäksi teemahaastatteluja suomalaisten kiertotalouskeskusten tai -verkostojen keskustoimijoille. Teemahaastatteluissa käytiin läpi kolme teemaa: 1) verkoston organisoituminen, 2) verkoston keskustoimijan palvelut verkostolleen sekä 3) verkoston yhteinen visio.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Topinpuiston kiertotalousverkoston keskustoimijalle alustava palvelukokonaisuus ja ydinpätevyyspuu, joita voidaan jatkossa hyödyntää liiketoimintamallia kehitettäessä. Palvelukokonaisuuden voidaan olettaa vauhdittavan verkoston toimintaa, sillä johtopäätöksenä voitiin todeta sen vastaavan verkostolle luotua arvolupausta eli verkoston tavoitteita. Haastatteluaineiston perusteella tunnistettiin yleisimpiä kiertotalousverkostojen palveluja verkostoilleen, jonka lisäksi johtopäätöksenä voitiin todeta, että yhteys verkoston keskustoimijan roolin, verkoston yhteisen strategian ja toimintatavan välillä on löydettävissä.
Opinnäytetyön haastatteluaineisto tuotti mielenkiintoisen katsauksen suomalaisten kiertotalousverkostojen toimintavoista, jota vastaavissa tilanteissa olevat kiertotalous- tai muut liiketoimintaverkostot voivat hyödyntää toimintansa kehittämiseen. Palvelutarpeiden kartoitus ja ydinpätevyyspuun luominen ovat lisäksi sovellettavissa sellaisenaan mihin tahansa muuhun vastaavaan kiertotalous- tai liiketoimintaverkostoon.
Opinnäytetyön kehittämistä tukeva tutkimuskysymys on: millaisella palvelukokonaisuudella verkoston keskustoimija voi vauhdittaa verkostonsa toimintaa? Opinnäytetyö on lähestymistavaltaan tapaustutkimus, jossa hyödynnetään laadullista tutkimusta ja aineiston keruun tapaa.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu liiketoimintaverkoston ja kiertotalousverkoston keskeisille käsitteille. Edellä mainittujen teemojen lisäksi opinnäytetyön kehittämistehtävä edellyttää verkostojen hallinnan ja palvelukokonaisuuden kehittämisen ymmärtämistä, jonka vuoksi myös nämä aiheet ovat valikoituneet tukemaan tietoperustaa.
Kehittämistehtävässä kartoitettiin kahdessa osallistavassa työpajassa Topinpuiston kiertotalousverkoston jäsenten ja sidosryhmien tunnistamia tarpeita, joiden pohjalta luotiin palvelukokonaisuus Topinpiston kiertotalousverkoston keskustoimijalle. Työskentelyssä hyödynnettiin ydinpätevyyspuumallia. Kehittämistehtävässä toteutettiin lisäksi teemahaastatteluja suomalaisten kiertotalouskeskusten tai -verkostojen keskustoimijoille. Teemahaastatteluissa käytiin läpi kolme teemaa: 1) verkoston organisoituminen, 2) verkoston keskustoimijan palvelut verkostolleen sekä 3) verkoston yhteinen visio.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Topinpuiston kiertotalousverkoston keskustoimijalle alustava palvelukokonaisuus ja ydinpätevyyspuu, joita voidaan jatkossa hyödyntää liiketoimintamallia kehitettäessä. Palvelukokonaisuuden voidaan olettaa vauhdittavan verkoston toimintaa, sillä johtopäätöksenä voitiin todeta sen vastaavan verkostolle luotua arvolupausta eli verkoston tavoitteita. Haastatteluaineiston perusteella tunnistettiin yleisimpiä kiertotalousverkostojen palveluja verkostoilleen, jonka lisäksi johtopäätöksenä voitiin todeta, että yhteys verkoston keskustoimijan roolin, verkoston yhteisen strategian ja toimintatavan välillä on löydettävissä.
Opinnäytetyön haastatteluaineisto tuotti mielenkiintoisen katsauksen suomalaisten kiertotalousverkostojen toimintavoista, jota vastaavissa tilanteissa olevat kiertotalous- tai muut liiketoimintaverkostot voivat hyödyntää toimintansa kehittämiseen. Palvelutarpeiden kartoitus ja ydinpätevyyspuun luominen ovat lisäksi sovellettavissa sellaisenaan mihin tahansa muuhun vastaavaan kiertotalous- tai liiketoimintaverkostoon.