Työhyvinvoinnin kehittäminen strategisesti
Niemi, Camilla (2020)
Niemi, Camilla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004205345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004205345
Tiivistelmä
Opinnäytetyön keskeisin aihe oli työhyvinvoinnin kehittäminen. Toimeksiantajaorganisaatio oli tietoinen työhyvinvoinnin ja jaksamisen haasteista ja kaipasi keinoja niiden kehittämiselle. Työhyvinvointi käsiteltiin palkitsemisen, kehittymisen, johtamisen sekä motivaation ja työilmapiirin kannalta. Toimeksiantaja toivoi erityisesti keinoja parantaa työilmapiiriä ja työssä jaksamista. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda strategia työhyvinvoinnin kehittämiselle.
Toimeksiantaja oli pieni paikallinen tilitoimisto. Taloushallintoala on jatkuvassa muutoksessa ja kehitystarpeessa. Samalla työn määrä ja tahti voi tuntua kiihtyvän. Tutkimuksessa kartoitettiin henkilöstön kokemus nykytilanteesta puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Organisaation johto haastateltiin puolistrukturoidulla haastattelulla, jonka tavoitteena oli ymmärtää tavoitteet ja puitteet. Työn painopisteeksi muodostui haastattelujen perusteella työilmapiiri. Tutkijan osallistuva havainnointi toi tarvittavaa lisätietoa ja ymmärrystä vallitsevaan tilanteeseen.
Opinnäytetyön teoria jakaantui neljään osa-alueeseen, jotka käsittelevät työhyvinvointia, työhyvinvoinnin johtamista, motivaatiota ja palkitsemista sekä henkilöstön kehittämistä. Nämä näkökulmat jatkuvat henkilökunnan teemahaastatteluissa sekä tuloksissa. Tutkimuksen perusteella muodostui arkeen sovitettavat strategiset keinot kehittämään työhyvinvointia sekä kehitystä mittaava kysely. Keinot vastaavat koettuihin epäkohtiin konkreettisesti ja käytännönläheisesti.
Toimeksiantaja oli pieni paikallinen tilitoimisto. Taloushallintoala on jatkuvassa muutoksessa ja kehitystarpeessa. Samalla työn määrä ja tahti voi tuntua kiihtyvän. Tutkimuksessa kartoitettiin henkilöstön kokemus nykytilanteesta puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Organisaation johto haastateltiin puolistrukturoidulla haastattelulla, jonka tavoitteena oli ymmärtää tavoitteet ja puitteet. Työn painopisteeksi muodostui haastattelujen perusteella työilmapiiri. Tutkijan osallistuva havainnointi toi tarvittavaa lisätietoa ja ymmärrystä vallitsevaan tilanteeseen.
Opinnäytetyön teoria jakaantui neljään osa-alueeseen, jotka käsittelevät työhyvinvointia, työhyvinvoinnin johtamista, motivaatiota ja palkitsemista sekä henkilöstön kehittämistä. Nämä näkökulmat jatkuvat henkilökunnan teemahaastatteluissa sekä tuloksissa. Tutkimuksen perusteella muodostui arkeen sovitettavat strategiset keinot kehittämään työhyvinvointia sekä kehitystä mittaava kysely. Keinot vastaavat koettuihin epäkohtiin konkreettisesti ja käytännönläheisesti.