Opetusta tablettilaitteen käyttöön seniorikodin vanhuksille
Hyttinen, Johanna; Lottonen, Pia (2020)
Hyttinen, Johanna
Lottonen, Pia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004195340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004195340
Tiivistelmä
Vanhukset hyötyvät digitaalisten laitteiden käytöstä nyky-yhteiskunnassa. Monet palveluntuottajat ovat siirtäneet palvelunsa internetiin, eivätkä tavoita kaikkia ikäihmisiä. Vanhuspalveluita tarjoavissa yrityksissä järjestetään vanhuksille vain vähän mahdollisuuksia digitaitojen kehittämiseen. Näiden taitojen osaaminen kuitenkin hyödyttäisi vanhuksia ja lisäisi heidän osallisuuttaan yhteiskunnassa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää laitoksessa asuvien vanhusten tietoteknisiä valmiuksia. Tavoitteena oli opettaa vanhuksia käyttämään tablettitietokonetta kahdesti viikossa neljän viikon ajan. Opetukseen osallistui kolme 86-94 -vuotiasta Helmi Seniorikodissa asuvaa vanhusta. Yksi osallistujista omisti tablettilaitteen, kahdella muulla osallistujalla ei ollut aikaisempaa kokemusta tietoteknisistä laitteista. Opetuksen sisällöstä päätettiin yhdessä osallistujien kanssa. Aineistoa kerättiin mittaamalla, havainnoimalla ja ryhmähaastattelulla. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin.
Tietotekniikan osaaminen lisää vanhusten itsenäisyyttä ja elämänlaatua. Työssä saatujen tulosten mukaan vanhukset olivat kiinnostuneita ja innokkaita oppimaan tietoteknisten laitteiden käyttöä, mutta he tarvitsivat paljon tukea teknologian sisäistämisessä. Vanhukset pelkäsivät, että he käyttäisivät laitetta väärin ja laite menisi rikki. Opetustilanteissa nousi esiin vanhusten tarve rohkaisuun, kannustukseen ja opittujen asioiden kertaukseen. Tablettiopetusta toivottiin lisää tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää laitoksessa asuvien vanhusten tietoteknisiä valmiuksia. Tavoitteena oli opettaa vanhuksia käyttämään tablettitietokonetta kahdesti viikossa neljän viikon ajan. Opetukseen osallistui kolme 86-94 -vuotiasta Helmi Seniorikodissa asuvaa vanhusta. Yksi osallistujista omisti tablettilaitteen, kahdella muulla osallistujalla ei ollut aikaisempaa kokemusta tietoteknisistä laitteista. Opetuksen sisällöstä päätettiin yhdessä osallistujien kanssa. Aineistoa kerättiin mittaamalla, havainnoimalla ja ryhmähaastattelulla. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin.
Tietotekniikan osaaminen lisää vanhusten itsenäisyyttä ja elämänlaatua. Työssä saatujen tulosten mukaan vanhukset olivat kiinnostuneita ja innokkaita oppimaan tietoteknisten laitteiden käyttöä, mutta he tarvitsivat paljon tukea teknologian sisäistämisessä. Vanhukset pelkäsivät, että he käyttäisivät laitetta väärin ja laite menisi rikki. Opetustilanteissa nousi esiin vanhusten tarve rohkaisuun, kannustukseen ja opittujen asioiden kertaukseen. Tablettiopetusta toivottiin lisää tulevaisuudessa.