Ehkäisevä lastensuojelutyö alakoulussa : toimintatutkimus koulun ja lastensuojelun toimijoiden yhteistyöstä
Malo, Miia; Saksman, Päivi (2011)
Malo, Miia
Saksman, Päivi
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092113143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092113143
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli ehkäisevän lastensuojelutyön kehittäminen alakoulussa. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena eräässä keskisuuren kunnan alakoulussa Kanta-Hämeen alueella. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli edistää dialogisia ja reflektiivisiä käytäntöjä alakoulun ja lastensuojelun yhteistyössä. Kehittämishankkeen tavoitteena oli kehittää yhteisiä käytäntöjä alakoulun ja lastensuojelun toimijoiden välille. Tavoitteena oli myös toimintatutkimuksellisessa prosessissa selvittää, mitä ehkäisevä lastensuojelutyö on ja miten sitä tehdään alakoulussa.
Kehittämishanke toteutettiin koulun ja lastensuojelun toimijoita osallistavana toimintatutkimuksena, jossa hyödynnettiin erilaisia luovia menetelmiä. Kehittämishankkeen neljään yhteistyöiltapäivään osallistui noin 15 toimijaa alakoulun 26:stä sekä lastensuojelun viidestä toimijasta. Aineistona olivat yhteistyöiltapäivien havaintomuistiinpanot, nauhoite ja videoitu dokumentti sekä itsearviointilomakkeisto. Menetelmänä aineiston analysointiin käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Koulun ja lastensuojelun toimijoiden mukaan ehkäisevä lastensuojelutyö alakoulussa nähdään lapsen arjen tukemisena, kuten hyvänä perusopetuksena ja oppilaan arvostamisena, sekä huolen tunnistamisena ja siihen puuttumisena. Alakoulu nähdään osana lastensuojelua ja vaikutusmahdollisuudet lapsen hyvinvointiin tunnistetaan. Moniammatillinen yhteistyö ymmärretään oman työn ja jaksamisen tukena. Huolen tunnistaminen ja puuttuminen perustuvat jokaisen subjektiivisiin kokemuksiin, mikä nähdään haasteena oikea-aikaiselle varhaiselle puuttumiselle. Ehkäisevän lastensuojelutyön ja moniammatillisen yhteistyön kehittämisen haasteena nähdään ajanpuute yhteistyölle.
Konkreettisina kehittämisehdotuksina ehdotetaan toimijoiden säännöllisiä yhteistyötapaamisia, sosiaalityöntekijän konsultaatiota ja lastensuojelun työntekijöiden jalkautumista koululle. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että dialogin avulla toimijoiden tietoisuus toistensa asiantuntijuuksista ja työstä lisääntyi ja roolit lapsen palvelupolussa ehkäisevää lastensuojelutyötä toteutettaessa selkiytyivät.
Kehittämishanke toteutettiin koulun ja lastensuojelun toimijoita osallistavana toimintatutkimuksena, jossa hyödynnettiin erilaisia luovia menetelmiä. Kehittämishankkeen neljään yhteistyöiltapäivään osallistui noin 15 toimijaa alakoulun 26:stä sekä lastensuojelun viidestä toimijasta. Aineistona olivat yhteistyöiltapäivien havaintomuistiinpanot, nauhoite ja videoitu dokumentti sekä itsearviointilomakkeisto. Menetelmänä aineiston analysointiin käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Koulun ja lastensuojelun toimijoiden mukaan ehkäisevä lastensuojelutyö alakoulussa nähdään lapsen arjen tukemisena, kuten hyvänä perusopetuksena ja oppilaan arvostamisena, sekä huolen tunnistamisena ja siihen puuttumisena. Alakoulu nähdään osana lastensuojelua ja vaikutusmahdollisuudet lapsen hyvinvointiin tunnistetaan. Moniammatillinen yhteistyö ymmärretään oman työn ja jaksamisen tukena. Huolen tunnistaminen ja puuttuminen perustuvat jokaisen subjektiivisiin kokemuksiin, mikä nähdään haasteena oikea-aikaiselle varhaiselle puuttumiselle. Ehkäisevän lastensuojelutyön ja moniammatillisen yhteistyön kehittämisen haasteena nähdään ajanpuute yhteistyölle.
Konkreettisina kehittämisehdotuksina ehdotetaan toimijoiden säännöllisiä yhteistyötapaamisia, sosiaalityöntekijän konsultaatiota ja lastensuojelun työntekijöiden jalkautumista koululle. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että dialogin avulla toimijoiden tietoisuus toistensa asiantuntijuuksista ja työstä lisääntyi ja roolit lapsen palvelupolussa ehkäisevää lastensuojelutyötä toteutettaessa selkiytyivät.