Erityisnuorten osallistuminen ryhmäliikuntaan : Kartoitus ohjaajien näkemyksistä
Malm, Linda; Malmi, Liisa (2020)
Malm, Linda
Malmi, Liisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235695
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa ohjaajien näkemyksiä ja kokemuksia erityisnuorten liikunnasta ja ryhmien ohjaamisesta, joiden avulla ryhmäliikunnan suunnittelua ja toteutusta voidaan parantaa. Tavoitteena on luoda selkeä ja totuudenmukainen käsitys siitä, millaisia asioita täytyy ottaa huomioon ryhmien suunnittelu-, sekä toteutusvaiheessa ja minkälaisia erityispiirteitä ryhmän toimintaan liittyy, jotta erityisnuoria saadaan osallistumaan liikunnallisiin toimintoihin. Opinnäytetyö oli osana Nappi-hanketta.
Teoriaosuudessa avattiin tietoa kehitysvammaisuudesta, autismista, cp-vammaisuudesta ja näihin liittyvistä toimintakyvyn muutoksista, sekä erityisliikunnan ohjauksesta. Lisäksi tietoa haettiin liikunnan vaikutuksesta fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Tämä tietoperusta toimi viitekehyksenä tässä työssä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin tässä opinnäytetyössä laadullista tutkimusta. Aineisto kerättiin haastattelemalla erityisliikunnan ohjaajia. Haastattelukutsu lähetettiin seitsemälle henkilölle, joista kaksi osallistuivat itse haastatteluihin. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina teemahaastattelumenetelmää käyttäen. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysimenetelmää.
Tulosten perusteella erityisliikunnan ohjaamiseen liittyy erilaisia haasteita. Tässä työssä kerrotaan myös, miten haasteita on ratkaistu, sekä avataan niitä seikkoja, joita erityisliikunnan ohjaaja tulee työssään kohtaamaan. Keskeisinä asioina tuloksissa ovat toiminnan suunnittelu ja toteutus, nuorten motivointi, sekä ohjaamisen taito.
Johtopäätöksenä voidaan todeta erityisliikunnan ohjaajalla olevan suuri merkitys näiden nuorten liikkumiseen, osallistamiseen, sekä liikunnan ilon välittämiseen.
Teoriaosuudessa avattiin tietoa kehitysvammaisuudesta, autismista, cp-vammaisuudesta ja näihin liittyvistä toimintakyvyn muutoksista, sekä erityisliikunnan ohjauksesta. Lisäksi tietoa haettiin liikunnan vaikutuksesta fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Tämä tietoperusta toimi viitekehyksenä tässä työssä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin tässä opinnäytetyössä laadullista tutkimusta. Aineisto kerättiin haastattelemalla erityisliikunnan ohjaajia. Haastattelukutsu lähetettiin seitsemälle henkilölle, joista kaksi osallistuivat itse haastatteluihin. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina teemahaastattelumenetelmää käyttäen. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysimenetelmää.
Tulosten perusteella erityisliikunnan ohjaamiseen liittyy erilaisia haasteita. Tässä työssä kerrotaan myös, miten haasteita on ratkaistu, sekä avataan niitä seikkoja, joita erityisliikunnan ohjaaja tulee työssään kohtaamaan. Keskeisinä asioina tuloksissa ovat toiminnan suunnittelu ja toteutus, nuorten motivointi, sekä ohjaamisen taito.
Johtopäätöksenä voidaan todeta erityisliikunnan ohjaajalla olevan suuri merkitys näiden nuorten liikkumiseen, osallistamiseen, sekä liikunnan ilon välittämiseen.