Imeväisten heijasteiden tutkiminen neuvolatyössä -opetusvideo terveydenhoitajaopiskelijoille
Kärkkäinen, Inka (2020)
Kärkkäinen, Inka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235708
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa opetusvideo, joka selkeästi opastaa terveydenhoitajaopiskelijoille, kuinka heijasteita tutkitaan. Opetusvideo tuotetiin Laurea-ammattikorkeakoulun hoitotyön lehtoreille opetuskäyttöön. Opetusvideon tavoite oli antaa terveydenhoitajaopiskelijoille tietoa siitä, miksi heijasteita tutkitaan ja missä vaiheessa vauvaikää tulisi niitä tutkia. Tavoite oli myös, että terveydenhoitajaopiskelija tietäisi videon katsottuaan, kuinka toimia, mikäli varhaisheijasteita ei saa esille tutkimustilanteessa ja mistä syistä varhaisheijasteet eivät välttämättä tule tutkimustilanteessa selkeästi esille.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Toiminnallinen opinnäytetyö sisältää kirjallisen teoriaosion ja tuotoksen, joka tässä opinnäytetyössä oli opetusvideo. Opetusvideo on sähköisessä muodossa ladattuna Laurean YouTube-kanavalle, joten sitä voidaan hyödyntää niin etä- kuin lähiopetuksessakin.
Opinnäytetyön työn teoreettinen viitekehys koostuu terveydenhoitajan opinnoista ja työstä, etäopiskelusta, neurologisen tutkimuksen tekemisestä, heijasteiden tutkimisesta ja 0-12 kuukauden ikäisen lapsen normaalin kehityksen. Opetusvideolla opetetaan kaikki tärkeimmät imeväisen heijasteet, jotka tutkiaan neuvolassa ja kerrotaan lisäksi, miksi heijasteita tutkitaan, sekä mitkä asiat tulisi ottaa huomioida heijasteita tutkiessa, ja mitä sairauksia heijasteita tutkimalla seulotaan. Opetusvideo on laadittu kerätyn teoreettisen tiedon pohjalta. Valmiista opetusvideosta kerättiin palautetta kohderyhmältä eli terveydenhoitajaopiskelijoilta. Palautteen perusteella arvioitiin opinnäytetyön tavoitteiden toteutumista.
Kehittämisehdotuksena nousi esiin opetusvideon englannin kielinen versio, opetusvideo lastenneuvolassa toteutettava neurologisen ja motorisen tutkimuksen suorittamisesta esimerkiksi kahden kuukauden ikäiselle vauvalle alusta loppuun ja jatkossa opetusvideoiden tuottaminen media-alan opiskelijoiden kanssa yhteistyössä. The purpose of this functional Bachelor´s thesis was to produce an educational video on an infant´s reflexes and how to test them. The video was made for Laure a University of Applied Sciences and the target group was public health nursing students. The aim of the educational video was to provide information about infants’ reflexes and how and when to test them to future public health nurses. A further purpose was to advise on how to manage if the reflexes are not present and why sometimes the reflexes do not come out clearly.
The functional Bachelor´s thesis includes a written theoretical part and an educational video. The educational video is downloaded to Laurea’s YouTube channel so it can be used in distance and contact teaching.
The theoretical part of the thesis consists of the themes: public health nursing studies and work, distance studies, educational video, infants’ neurological examinations and testing reflexes. The educational video includes the most important infants’ reflexes which are tested at a child health clinic. The video was prepared on the basis of the theoretical framework. Feedback on the final educational video was requested from the second-year public health nursing students. The implementation of the thesis aims was assessed based on the feedback. The public health nursing students found that the video is clear, useful and they experience that they would learn to test an infant’s reflexes after watching the video.
The development proposals were the English version of the educational video, the educational video about how to perform all neurological and motor tests to infants in a child health clinic and how in the future to produce educational videos in collaboration with media students.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Toiminnallinen opinnäytetyö sisältää kirjallisen teoriaosion ja tuotoksen, joka tässä opinnäytetyössä oli opetusvideo. Opetusvideo on sähköisessä muodossa ladattuna Laurean YouTube-kanavalle, joten sitä voidaan hyödyntää niin etä- kuin lähiopetuksessakin.
Opinnäytetyön työn teoreettinen viitekehys koostuu terveydenhoitajan opinnoista ja työstä, etäopiskelusta, neurologisen tutkimuksen tekemisestä, heijasteiden tutkimisesta ja 0-12 kuukauden ikäisen lapsen normaalin kehityksen. Opetusvideolla opetetaan kaikki tärkeimmät imeväisen heijasteet, jotka tutkiaan neuvolassa ja kerrotaan lisäksi, miksi heijasteita tutkitaan, sekä mitkä asiat tulisi ottaa huomioida heijasteita tutkiessa, ja mitä sairauksia heijasteita tutkimalla seulotaan. Opetusvideo on laadittu kerätyn teoreettisen tiedon pohjalta. Valmiista opetusvideosta kerättiin palautetta kohderyhmältä eli terveydenhoitajaopiskelijoilta. Palautteen perusteella arvioitiin opinnäytetyön tavoitteiden toteutumista.
Kehittämisehdotuksena nousi esiin opetusvideon englannin kielinen versio, opetusvideo lastenneuvolassa toteutettava neurologisen ja motorisen tutkimuksen suorittamisesta esimerkiksi kahden kuukauden ikäiselle vauvalle alusta loppuun ja jatkossa opetusvideoiden tuottaminen media-alan opiskelijoiden kanssa yhteistyössä.
The functional Bachelor´s thesis includes a written theoretical part and an educational video. The educational video is downloaded to Laurea’s YouTube channel so it can be used in distance and contact teaching.
The theoretical part of the thesis consists of the themes: public health nursing studies and work, distance studies, educational video, infants’ neurological examinations and testing reflexes. The educational video includes the most important infants’ reflexes which are tested at a child health clinic. The video was prepared on the basis of the theoretical framework. Feedback on the final educational video was requested from the second-year public health nursing students. The implementation of the thesis aims was assessed based on the feedback. The public health nursing students found that the video is clear, useful and they experience that they would learn to test an infant’s reflexes after watching the video.
The development proposals were the English version of the educational video, the educational video about how to perform all neurological and motor tests to infants in a child health clinic and how in the future to produce educational videos in collaboration with media students.