Yhteistyön merkitys ja sen oppiminen : case Lahden ammattikorkeakoulu liiketalouden ala
Parviainen, Nina (2020)
Parviainen, Nina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235734
Tiivistelmä
Yhteistyön merkitys on korostunut yhteiskunnassa ja yhteistyötaidon osaaminen onkin noussut tärkeäksi taidoksi työelämässä ja vapaa-ajalla. Yhteistyötaidon korostuneen merkityksen takia oli opinnäytetyön tavoitteena saada luotua Lahden ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoille ja opettajille kehitysehdotuksia, joiden avulla voitaisiin parantaa opintojaksojen toteutuksia niin, että opiskelijoilla olisi paremmat mahdollisuudet yhteistyön oppimiseen.
Opinnäytetyössä perehdyttiin muun muassa siihen miten ryhmä ja tiimityö eroavat toisistaan, millaista on toimiva tiimityöskentely, mitkä ovat tiimin kehitysvaiheet ja tiimiläisten roolit sekä kuinka parhaiten onnistua tiimioppimisessa.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisen teemahaastattelun keinoin, sillä näin oli mahdollista saada eniten tarkkoja kokemuksia opiskelijoilta. Haastateltavaksi valikoitui neljä toisen ja kolmannen vuoden liiketalouden opiskelijaa eri suuntaamisaloilta.
Tutkimuksen avulla selvisi useita tapoja, joita opettajat käyttävät etenkin ensimmäisen opiskeluvuoden aikana, jotta opiskelijat oppisivat paremmin yhteistyötä. Näitä keinoja olivat muun muassa ryhmäytymisharjoitukset, tiimityöskentelyn perusteiden opettaminen sekä ryhmätyöt.
Kehitysehdotuksiin nousi haastattelujen perusteella ryhmätöiden määrän pienentäminen. Jos näitä olisi vähemmän voitaisiin niihin panostaa enemmän ja saisimme parempi laatuista oppimista niin itse työn aiheesta kuin tiimityöskentelystä ja yhteistyötaidoista. Myös mahdollisuus tehdä opintoja oppimisympäristöissä on tärkeää, sillä näistä opiskelijat kokivat oppineensa kaikkein eniten, itse aiheesta, mutta myös yhteistyöstä.
Opinnäytetyössä perehdyttiin muun muassa siihen miten ryhmä ja tiimityö eroavat toisistaan, millaista on toimiva tiimityöskentely, mitkä ovat tiimin kehitysvaiheet ja tiimiläisten roolit sekä kuinka parhaiten onnistua tiimioppimisessa.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisen teemahaastattelun keinoin, sillä näin oli mahdollista saada eniten tarkkoja kokemuksia opiskelijoilta. Haastateltavaksi valikoitui neljä toisen ja kolmannen vuoden liiketalouden opiskelijaa eri suuntaamisaloilta.
Tutkimuksen avulla selvisi useita tapoja, joita opettajat käyttävät etenkin ensimmäisen opiskeluvuoden aikana, jotta opiskelijat oppisivat paremmin yhteistyötä. Näitä keinoja olivat muun muassa ryhmäytymisharjoitukset, tiimityöskentelyn perusteiden opettaminen sekä ryhmätyöt.
Kehitysehdotuksiin nousi haastattelujen perusteella ryhmätöiden määrän pienentäminen. Jos näitä olisi vähemmän voitaisiin niihin panostaa enemmän ja saisimme parempi laatuista oppimista niin itse työn aiheesta kuin tiimityöskentelystä ja yhteistyötaidoista. Myös mahdollisuus tehdä opintoja oppimisympäristöissä on tärkeää, sillä näistä opiskelijat kokivat oppineensa kaikkein eniten, itse aiheesta, mutta myös yhteistyöstä.