Melodisen intonaatioterapian hyödyntäminen puhe- ja kommunikaatiohäiriöisten potilaiden kuntoutuksessa–ohjaus- ja harjoitusmateriaalia
Heino-Abdullah, Sanna (2020)
Heino-Abdullah, Sanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004245790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004245790
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ohjaus- ja harjoitusmateriaalia melodisesta intonaatioterapiasta puhe- ja kommunikaatiohäiriöisten potilaiden kuntoutuksen tukemiseksi Espoon sairaalalle. Tavoitteena oli lisätä hoitajien tietoa menetelmästä, vahvistaa hoitajien ammattitaitoa sekä lisätä potilaiden kommunikointikeinoja.
Melodinen intonaatioterapia on musiikkiterapiamenetelmä, jossa puheen intonaatioiden eli sanojen painotusten avulla pyritään rauhoittamaan ja helpottamaan kommunikointia. Melodinen intonaatioterapia on maailmanlaajuisesti laajassa käytössä musiikkiterapeuttien työvälineenä erityisesti afaatikoiden kuntoutuksessa. Hoitohenkilökunta on kuitenkin ajallisesti enemmän puhe- ja kommunikaatiohäiriöisten potilaiden kanssa tekemisissä. Siksi menetelmän käytön laajentaminen yhdeksi hoitohenkilökunnan osaamisalueeksi vahvistaa potilaiden kommunikointia menetelmän intensiivisemmän käytön myötä.
Opinnäytetyön ohjaus- ja harjoitusmateriaalina tuotettiin lyhyt video sekä muistilappu. Materiaali kannustaa ja tukee hoitajia laajentamaan käytössä olevia kuntoutusmenetelmiä sekä vahvistaa potilaiden kommunikointikeinoja. Materiaalit ovat ensimmäiset laatuaan Suomessa. Materiaalien käyttö pohjautuu videoon perehtymiseen. Muistilappu, joka kulkee helposti mukana, tiivistää melodisen intonaatioterapian ydinkohdat ja antaa muutaman arjessa hyödynnettävän harjoitusesimerkin.
Opinnäyteyön arviointi koostui prosessin subjektiivisesta arvioinnista sekä kyselystä, jolla kartoitettiin ohjaus- ja harjoitusmateriaalien sisällöllistä tietoa, ymmärrettävyydestä, visuaalisuutta sekä käytettävyyttä työelämässä. Kysely koostui avoimista kysymyksistä sekä vapaasta palautteesta, ja siihen vastasivat neurologisen kuntoutusosaston hoitajat. Kyselyn tulokset esitettiin suorina lainauksina, joista vielä poimittiin materiaalien hyväksi ja huonoiksi koetut tekijät sekä kehitysehdotukset. Saadusta palautteesta nousi esille, että materiaalit olivat innostavia, selkeitä ja vahvistivat ammattitaitoa. Hoitajilta saatiin myös parannusehdotuksia muistilapun sisällön sekä videomateriaalin käytön suhteen.
Melodinen intonaatioterapia on musiikkiterapiamenetelmä, jossa puheen intonaatioiden eli sanojen painotusten avulla pyritään rauhoittamaan ja helpottamaan kommunikointia. Melodinen intonaatioterapia on maailmanlaajuisesti laajassa käytössä musiikkiterapeuttien työvälineenä erityisesti afaatikoiden kuntoutuksessa. Hoitohenkilökunta on kuitenkin ajallisesti enemmän puhe- ja kommunikaatiohäiriöisten potilaiden kanssa tekemisissä. Siksi menetelmän käytön laajentaminen yhdeksi hoitohenkilökunnan osaamisalueeksi vahvistaa potilaiden kommunikointia menetelmän intensiivisemmän käytön myötä.
Opinnäytetyön ohjaus- ja harjoitusmateriaalina tuotettiin lyhyt video sekä muistilappu. Materiaali kannustaa ja tukee hoitajia laajentamaan käytössä olevia kuntoutusmenetelmiä sekä vahvistaa potilaiden kommunikointikeinoja. Materiaalit ovat ensimmäiset laatuaan Suomessa. Materiaalien käyttö pohjautuu videoon perehtymiseen. Muistilappu, joka kulkee helposti mukana, tiivistää melodisen intonaatioterapian ydinkohdat ja antaa muutaman arjessa hyödynnettävän harjoitusesimerkin.
Opinnäyteyön arviointi koostui prosessin subjektiivisesta arvioinnista sekä kyselystä, jolla kartoitettiin ohjaus- ja harjoitusmateriaalien sisällöllistä tietoa, ymmärrettävyydestä, visuaalisuutta sekä käytettävyyttä työelämässä. Kysely koostui avoimista kysymyksistä sekä vapaasta palautteesta, ja siihen vastasivat neurologisen kuntoutusosaston hoitajat. Kyselyn tulokset esitettiin suorina lainauksina, joista vielä poimittiin materiaalien hyväksi ja huonoiksi koetut tekijät sekä kehitysehdotukset. Saadusta palautteesta nousi esille, että materiaalit olivat innostavia, selkeitä ja vahvistivat ammattitaitoa. Hoitajilta saatiin myös parannusehdotuksia muistilapun sisällön sekä videomateriaalin käytön suhteen.