Lasten osallistaminen päiväkotiliikunnan suunnittelussa - liikuntaleikkilaatikko päiväkoti Taikapolkuun
Laitinen, Mirva (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Laitinen, Mirva
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004245870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004245870
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli lasten osallistaminen oman toiminnan suunnitteluun ja lasten päiväkotiliikunnan kehittäminen ja lisääminen. Kohderyhmänä oli Helsingin Vuosaaressa sijaitse-van päiväkoti Taikapolun 3-5-vuotiaiden ryhmä. Ryhmän kanssa suunniteltiin päiväkotiin kierrätys-materiaaleista uusi ulkoliikuntaleikkilaatikko, jonka teossa ja arvioinnissa lapset olivat vahvasti osallisina.
Opinnäytetyön viitekehykseen kuuluu lasten osallisuus, lasten fyysinen kehitys, liikunnan tärkeys varhaiskasvatuksessa ja varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa. Työssä kerrotaan lasten valtakunnalli-sia liikuntasuosituksia ja selvitetään liikunnan huomiointia valtakunnallisissa varhaiskasvatussuunni-telman perusteissa (2018) ja Helsingin varhaiskasvatussuunnitelmassa (2019). Lisäksi yhtenä tee-mana opinnäytetyössä on ympäristökasvatus.
Liikuntaleikkilaatikon suunnitteluvaiheessa käytettiin menetelmänä lasten yksilöhaastattelua. Ryh-mäkeskustelua ja ryhmähaastattelua käytettiin, kun lapsilta saatiin laatikosta palautetta. Myös havainnointia käytettiin työssä menetelmänä siinä vaiheessa, kun lapsilta kerättiin palautetta liikun-taleikkilaatikosta. Varhaiskasvattajilta sähköpostitse kerätty palaute analysoitiin käyttäen mene-telmänä sisällönanalyysia.
Kohderyhmän lapset toivoivat päiväkotiin lisää ohjattua liikuntaa, ja liikuntaleikkilaatikko mahdol-listaa sen. Työn tulosten perusteella lapset olivat tyytyväisiä liikuntaleikkilaatikkoon, ja se innosti heitä monipuoliseen liikuntaan. Varhaiskasvattajien palautteen mukaan liikuntaleikkilaatikko lisäsi lasten osallisuutta ja uusiin leikkeihin on helppo ryhtyä laatikon avulla. Varhaiskasvattajien palaut-teiden perusteella lasten liikunnan on mahdollista lisääntyä liikuntaleikkilaatikkoa käyttäen. Työtä olisi ollut mahdollista kehittää esimerkiksi osallistamalla vanhemmat mukaan toimintaan. Leikkilaatikkoa on myös helppo viedä muihinkin päiväkoteihin.
Opinnäytetyön viitekehykseen kuuluu lasten osallisuus, lasten fyysinen kehitys, liikunnan tärkeys varhaiskasvatuksessa ja varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa. Työssä kerrotaan lasten valtakunnalli-sia liikuntasuosituksia ja selvitetään liikunnan huomiointia valtakunnallisissa varhaiskasvatussuunni-telman perusteissa (2018) ja Helsingin varhaiskasvatussuunnitelmassa (2019). Lisäksi yhtenä tee-mana opinnäytetyössä on ympäristökasvatus.
Liikuntaleikkilaatikon suunnitteluvaiheessa käytettiin menetelmänä lasten yksilöhaastattelua. Ryh-mäkeskustelua ja ryhmähaastattelua käytettiin, kun lapsilta saatiin laatikosta palautetta. Myös havainnointia käytettiin työssä menetelmänä siinä vaiheessa, kun lapsilta kerättiin palautetta liikun-taleikkilaatikosta. Varhaiskasvattajilta sähköpostitse kerätty palaute analysoitiin käyttäen mene-telmänä sisällönanalyysia.
Kohderyhmän lapset toivoivat päiväkotiin lisää ohjattua liikuntaa, ja liikuntaleikkilaatikko mahdol-listaa sen. Työn tulosten perusteella lapset olivat tyytyväisiä liikuntaleikkilaatikkoon, ja se innosti heitä monipuoliseen liikuntaan. Varhaiskasvattajien palautteen mukaan liikuntaleikkilaatikko lisäsi lasten osallisuutta ja uusiin leikkeihin on helppo ryhtyä laatikon avulla. Varhaiskasvattajien palaut-teiden perusteella lasten liikunnan on mahdollista lisääntyä liikuntaleikkilaatikkoa käyttäen. Työtä olisi ollut mahdollista kehittää esimerkiksi osallistamalla vanhemmat mukaan toimintaan. Leikkilaatikkoa on myös helppo viedä muihinkin päiväkoteihin.
