Toiminnan ja kilpailukyvyn tehostaminen : Case: Kiinteistönvälitys Fair-Play LKV
Räsänen, Mikko (2011)
Räsänen, Mikko
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092713281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092713281
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa kiinteistönvälitys Fair-Play LKV:n kilpailukykyä ja toimintaa. Työssä selvitettiin, mihin markkinoinnin ja toiminnan osa-alueisiin kannattaa pk-yrityksenä kiinnittää huomiota, jotta asiakkaat saavutettaisiin mahdollisimman tehokkaasti. Opinnäytetyössä analysoitiin myös tämänhetkistä markkina- ja kilpailutilannetta kiinteistönvälitys Fair-Play LKV:n toiminta-alueella.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista me-netelmää. Tietoa kerättiin markkinoinnin kirjallisuudesta, internetissä olevista julkaisuista, tutkimuksista, gallupeista sekä haastatteluista. Teoriaosuus sisällytettiin työhön niin, että sitä käsiteltiin aiheittain toimeksiantajan näkökulmasta. Työn toiminnallinen osuus koostui yrityksen markkinoinnin ja toiminnan tarkastelusta, toimeksiantajan antamista haastatteluista, SWOT-analyysistä sekä toimintaehdotuksista.
Toiminnan ja kilpailukyvyn parantamiseksi tässä opinnäytetyössä päädyttiin yrityksen brändäämiseen kiinnittäen erityistä huomiota palveluiden tuotteistamiseen. Palveluiden tuotteistamisen avulla voidaan helpottaa asiakkaan päätöstä ottaa yritykseen yhteyttä ja luoda lisäarvoa asiakkaalle. Palveluiden tuotteistamisen avulla yritys voi jatkuvasti kehittää omaa toimintaansa asiakaslähtöisemmäksi ja yrityksen asiakassegmenteille sopivammaksi.
Yrityksen brändääminen luo kilpailuetua, joka on erityisen tärkeää pk-yrityksen selviytymiselle kilpailullisessa toimintaympäristössä. Yrityksen brändääminen luo lisäarvoa asiakkaille ja brändin omistajalle erottaen sen yrityksen kilpailijoista.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista me-netelmää. Tietoa kerättiin markkinoinnin kirjallisuudesta, internetissä olevista julkaisuista, tutkimuksista, gallupeista sekä haastatteluista. Teoriaosuus sisällytettiin työhön niin, että sitä käsiteltiin aiheittain toimeksiantajan näkökulmasta. Työn toiminnallinen osuus koostui yrityksen markkinoinnin ja toiminnan tarkastelusta, toimeksiantajan antamista haastatteluista, SWOT-analyysistä sekä toimintaehdotuksista.
Toiminnan ja kilpailukyvyn parantamiseksi tässä opinnäytetyössä päädyttiin yrityksen brändäämiseen kiinnittäen erityistä huomiota palveluiden tuotteistamiseen. Palveluiden tuotteistamisen avulla voidaan helpottaa asiakkaan päätöstä ottaa yritykseen yhteyttä ja luoda lisäarvoa asiakkaalle. Palveluiden tuotteistamisen avulla yritys voi jatkuvasti kehittää omaa toimintaansa asiakaslähtöisemmäksi ja yrityksen asiakassegmenteille sopivammaksi.
Yrityksen brändääminen luo kilpailuetua, joka on erityisen tärkeää pk-yrityksen selviytymiselle kilpailullisessa toimintaympäristössä. Yrityksen brändääminen luo lisäarvoa asiakkaille ja brändin omistajalle erottaen sen yrityksen kilpailijoista.