Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa –erikoistumiskoulutus. Raportti koulutuksen suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista
Editoija
Jussila, Virve
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-245-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-245-0
Tiivistelmä
Lasten kehittyvät sosioemotionaaliset taidot, niiden tukeminen ja vuorovaikutukseen liittyvät haasteet ovat olleet keskeisiä teemoja viime vuosina varhaiskasvatusta koskevassa keskustelussa. Sosioemotionaaliset taidot liitetään Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2018, 25−27) kiinteäksi osaksi lapselle rakentuvaa laaja-alaista osaamista, ja niiden tukemiseen liittyviä kysymyksiä on kartoitettu tuoreessa Opetushallituksen ja Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan laatimassa tilannekartoituksessa (Määttä ym. 2017).
Tilannekartoituksen (Määttä ym. 2017, 46) perusteella varhaiskasvatusalan peruskoulutus jää riittämättömäksi varhaiskasvatuksen kentän tarpeisiin nähden, mikä tuottaa painetta täydennyskoulutuksen tarjoamiselle alan ammattilaisille. Lapsen sosioemotionaalisen kehityksen ja sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa aihetta käsittelevän rikkaan tietoperustan rakentaminen, varhaiskasvattajien ammatillisten valmiuksien ja taitojen tukeminen (Rosenthal & Gatt 2010, 375) sekä huomion kiinnittäminen varhaiskasvattajien vuorovaikutuksellisiin ja pedagogisiin valintoihin kasvatustilanteissa ovat koulutuksen tärkeitä osa-alueita (ks. Ahonen 2015, 191).
Centria-ammattikorkeakoulu, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu ja Seinäjoen ammattikorkeakoulu toteuttivat vuonna 2019 Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa -erikoistumiskoulutuksen, jonka tavoitteina oli auttaa varhaiskasvattajia tunnistamaan sosioemotionaaliseen kehitykseen vaikuttavia tekijöitä, tarjota varhaiskasvattajille välineitä tukea lasten sosioemotionaalista kehitystä, parantaa varhaiskasvattajan kykyä soveltaa tukemisen menetelmiä omassa työyksikössään, tuottaa ennaltaehkäisevän työn keinoja tukea lapsia ja perheitä varhaisessa vaiheessa sekä kehittää pedagogisia käytänteitä ja toimintakulttuuria varhaiskasvatuksessa.
Tämä julkaisu on erikoistumiskoulutusta toteuttaneiden ja siihen osallistuneiden yhteistyön tulos. Julkaisun ensimmäisessä osassa erikoistumiskoulutuksen järjestäjät tarkastelevat koulutuksen suunnittelua, sen käytännön toteutusta ja siitä saatua palautetta sekä opintojaksojen toteutusta. Julkaisun toisessa osassa koulutukseen osallistuneet esittelevät varhaiskasvatustyössä toteuttamiaan kehittämistehtäviä. Julkaisun kolmannessa osassa tarkastellaan opiskelijoiden sekä heidän työyhteisöjensä kokemuksia koulutuksesta sekä siihen liittyvistä kehittämistarpeista. Erikoistumiskoulutuksesta saadun palautteen tarkastelussa näkökulma rajautuu tässä julkaisussa erikoistumiskoulutuksia koskevan käsikirjan mukaisesti. Käsikirjassa Kallunki ja Seppälä (2016, 36) esittävät erikoistumiskoulutuksen arvioinnin kohteiksi muun muassa opiskelijoiden asiantuntijuuden kehittymisen, työssäoppimisen käytön osana koulutusta, opiskelijoiden opiskelukokemuksen sekä koulutuksen vaikutuksen työelämään ja työyhteisöön.
Tilannekartoituksen (Määttä ym. 2017, 46) perusteella varhaiskasvatusalan peruskoulutus jää riittämättömäksi varhaiskasvatuksen kentän tarpeisiin nähden, mikä tuottaa painetta täydennyskoulutuksen tarjoamiselle alan ammattilaisille. Lapsen sosioemotionaalisen kehityksen ja sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa aihetta käsittelevän rikkaan tietoperustan rakentaminen, varhaiskasvattajien ammatillisten valmiuksien ja taitojen tukeminen (Rosenthal & Gatt 2010, 375) sekä huomion kiinnittäminen varhaiskasvattajien vuorovaikutuksellisiin ja pedagogisiin valintoihin kasvatustilanteissa ovat koulutuksen tärkeitä osa-alueita (ks. Ahonen 2015, 191).
Centria-ammattikorkeakoulu, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu ja Seinäjoen ammattikorkeakoulu toteuttivat vuonna 2019 Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa -erikoistumiskoulutuksen, jonka tavoitteina oli auttaa varhaiskasvattajia tunnistamaan sosioemotionaaliseen kehitykseen vaikuttavia tekijöitä, tarjota varhaiskasvattajille välineitä tukea lasten sosioemotionaalista kehitystä, parantaa varhaiskasvattajan kykyä soveltaa tukemisen menetelmiä omassa työyksikössään, tuottaa ennaltaehkäisevän työn keinoja tukea lapsia ja perheitä varhaisessa vaiheessa sekä kehittää pedagogisia käytänteitä ja toimintakulttuuria varhaiskasvatuksessa.
Tämä julkaisu on erikoistumiskoulutusta toteuttaneiden ja siihen osallistuneiden yhteistyön tulos. Julkaisun ensimmäisessä osassa erikoistumiskoulutuksen järjestäjät tarkastelevat koulutuksen suunnittelua, sen käytännön toteutusta ja siitä saatua palautetta sekä opintojaksojen toteutusta. Julkaisun toisessa osassa koulutukseen osallistuneet esittelevät varhaiskasvatustyössä toteuttamiaan kehittämistehtäviä. Julkaisun kolmannessa osassa tarkastellaan opiskelijoiden sekä heidän työyhteisöjensä kokemuksia koulutuksesta sekä siihen liittyvistä kehittämistarpeista. Erikoistumiskoulutuksesta saadun palautteen tarkastelussa näkökulma rajautuu tässä julkaisussa erikoistumiskoulutuksia koskevan käsikirjan mukaisesti. Käsikirjassa Kallunki ja Seppälä (2016, 36) esittävät erikoistumiskoulutuksen arvioinnin kohteiksi muun muassa opiskelijoiden asiantuntijuuden kehittymisen, työssäoppimisen käytön osana koulutusta, opiskelijoiden opiskelukokemuksen sekä koulutuksen vaikutuksen työelämään ja työyhteisöön.