Kokemusasiantuntijan näkemyksiä työnsä hyödyistä : netrografian keinoin
Pillikko, Tea (2020)
Pillikko, Tea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296465
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kokemusasiantuntijan näkemyksiä työnsä hyödyistä. Tavoitteena oli saada tietoa kokemusasiantuntijan näkemyksestä työnsä hyödystä itsensä, kuntoutujan ja palvelujärjestelmän kannalta. Palvelujärjestelmällä opinnäytetyössä tarkoitetaan sosiaali- ja terveyspalveluita, huomioiden myös kolmannen sektorin järjestöpalvelut. Tuloksia voidaan hyödyntää kokemusasiantuntijatyötä kehitettäessä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin netrogfian keinoin, joka on internettiin sovellettua etnografiaa. Osallistujat olivat sosiaali- tai terveyspalveluissa tai sosiaali- ja terveysalanjärjestöissä toimivia kokemusasiantuntijoita ja ovat kirjoittaneet internettiin kokemusasiantuntijuudesta, esiintyneet aiheeseen liittyvillä esittelyvideoilla, nettisivuilla tai kirjoittaneet aiheesta blogia. Aineiston analyysi tehtiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Kokemusasiantuntijatyöllä on tarkoitus tuoda esiin asiakkaan ääni palveluihin, niiden kehittämiseen ja arviointiin. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään vertaisuutta, kokemusasiantuntijuutta, osallisuutta sekä asiakasosallisuutta.
Opinnäytetyön tulokset kertoivat, että kokemusasiantuntijat kokevat työstä osallisuuden kokemuksia sekä psyykkistä voimaantumista. Kuntoutujan kannalta vertaistuki nähtiin isoimmaksi hyödyksi, sekä kuntoutujan mahdollisuus saada toiselta saman asian kokeneelta helposti omaksuttavaa tietoa palveluista. Hyötynä palvelulle ja palvelun kehittämiselle kokemusasiantuntijat näkivät työn lisäävän asiakaslähtöisyyttä. Kokemusasiantuntijatyöllä nähtiin mahdollisuus säästää myös palvelun voimavaroja. Hyötynä nähtiin tuen tarjoaminen kuntoutujien omaisille, annettuja palveluja täydentävänä. Opinnäytetyön tulokset tukevat aiempaa tutkimus- ja teoriatietoa. Hyöty kokemusasiantuntijalle itselleen, asiakkaalle, kokemusasiantuntijoiden kanssa työskenteleville ammattilaisille sekä organisaatiolle on kiistaton.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin netrogfian keinoin, joka on internettiin sovellettua etnografiaa. Osallistujat olivat sosiaali- tai terveyspalveluissa tai sosiaali- ja terveysalanjärjestöissä toimivia kokemusasiantuntijoita ja ovat kirjoittaneet internettiin kokemusasiantuntijuudesta, esiintyneet aiheeseen liittyvillä esittelyvideoilla, nettisivuilla tai kirjoittaneet aiheesta blogia. Aineiston analyysi tehtiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Kokemusasiantuntijatyöllä on tarkoitus tuoda esiin asiakkaan ääni palveluihin, niiden kehittämiseen ja arviointiin. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään vertaisuutta, kokemusasiantuntijuutta, osallisuutta sekä asiakasosallisuutta.
Opinnäytetyön tulokset kertoivat, että kokemusasiantuntijat kokevat työstä osallisuuden kokemuksia sekä psyykkistä voimaantumista. Kuntoutujan kannalta vertaistuki nähtiin isoimmaksi hyödyksi, sekä kuntoutujan mahdollisuus saada toiselta saman asian kokeneelta helposti omaksuttavaa tietoa palveluista. Hyötynä palvelulle ja palvelun kehittämiselle kokemusasiantuntijat näkivät työn lisäävän asiakaslähtöisyyttä. Kokemusasiantuntijatyöllä nähtiin mahdollisuus säästää myös palvelun voimavaroja. Hyötynä nähtiin tuen tarjoaminen kuntoutujien omaisille, annettuja palveluja täydentävänä. Opinnäytetyön tulokset tukevat aiempaa tutkimus- ja teoriatietoa. Hyöty kokemusasiantuntijalle itselleen, asiakkaalle, kokemusasiantuntijoiden kanssa työskenteleville ammattilaisille sekä organisaatiolle on kiistaton.