Rosamaster Oy:n asiakaslähtöisten asiantuntijapalveluiden kehittäminen isännöintiyrityksille
Pouttu, Malisa (2020)
Pouttu, Malisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296501
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tutkimustyön tilaajalle, Rosamaster Oy:lle, uutta tietoa ja kehitysehdotuksia palvelutuotteidensa kehittämiseksi isännöintiyrityksille. Rosamaster Oy tarjoaa kiinteistön elinkaaren hallintaan liittyviä asiantuntijapalveluita, joita ovat muun muassa korjaushankkeiden suunnittelu, valvonta ja johtaminen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää isännöitsijöiden asiantuntijapalveluiden käyttöä korjaushankkeisiin liittyen.
Teoreettinen viitekehys koostui asiantuntijapalveluiden kehittämiseen liittyvistä aihealueista kuten asiantuntijapalveluista, palveluiden asiakaslähtöisyydestä, tuotteistamisesta sekä isännöitsijän roolista ja tehtävistä korjaushankkeisiin liittyen. Tutkimusongelman ratkaisemiseksi käytettiin lähestymistapana kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimusaineistoa kerättiin sähköisellä, strukturoidulla kyselylomakkeella. Kutsu tutkimukseen lähetettiin sähköpostitse 325:lle Uudenmaan alueella työskentelevälle isännöitsijälle. Kyselyyn vastasi 60 isännöitsijää. Vastausprosentti, suhteutettuna netto-otokseen, oli 22 prosenttia.
Tutkimukseen vastanneet isännöitsijät olivat eniten käyttäneet asiantuntijapalveluita julkisivu-, linjasaneeraus- ja märkätiloihin liittyviin korjaushankkeisiin. Tulevaisuudessa uskottiin olevan kysyntää korjaushankkeiden suunnitteluun ja valvontaan liittyville asiantuntijapalveluille. Myös korjaushankkeiden johtamiselle sekä energiatehokkuuden parantamiseen liittyvälle osaamiselle uskottiin olevan tarvetta.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että valittaessa korjaushankkeeseen asiantuntijapalveluyritystä, vaikuttaa päätöksentekoon eniten mahdollinen aikaisempi yhteistyö palveluntuottajan kanssa. Palveluntuottajan laajalla palveluvalikoimalla ei sen sijaan näyttänyt olevan merkitystä valintaa tehtäessä. Suurin syy asiantuntijapalveluiden käyttämiseen korjaushankkeissa oli tarve räätälöidylle palvelulle. Asiantuntijapalveluiden saatavuutta pidettiin hyvänä ja isännöitsijät ovat pääosin olleet tyytyväisiä käyttämiinsä palveluihin. Ongelmiakin on ollut, keskeisinä asiantuntijan huono yhteydenpito hankkeen aikana sekä hinnoittelun epäselvyys.
Koska täysin vastaavaa tutkimusta ei ole aiemmin toteutettu, saatiin tutkimuksella uutta tietoa isännöitsijöiden korjaushankkeisiin käyttämistä asiantuntijapalveluista. Tutkimuksen tuloksia voivat hyödyntää kaikki korjausrakentamisen asiantuntijapalveluita tarjoavat yritykset. Tutkimuksella saatua tietoa Rosamaster Oy hyödyntää kehittämällä korjaushankkeiden suunnitteluun, valvontaan ja projektinjohtamiseen liittyviä palveluitaan. Myös idea uudesta palvelutuotteesta syntyi tutkimuksen tulosten perusteella.
Jatkotutkimusehdotuksena on tutkia tarkemmin korjaushankkeiden suunnittelussa, valvonnassa ja johtamisessa ilmenneitä ongelmia ja saatujen tulosten perusteella esittää kehittämistoimenpiteitä.
Teoreettinen viitekehys koostui asiantuntijapalveluiden kehittämiseen liittyvistä aihealueista kuten asiantuntijapalveluista, palveluiden asiakaslähtöisyydestä, tuotteistamisesta sekä isännöitsijän roolista ja tehtävistä korjaushankkeisiin liittyen. Tutkimusongelman ratkaisemiseksi käytettiin lähestymistapana kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimusaineistoa kerättiin sähköisellä, strukturoidulla kyselylomakkeella. Kutsu tutkimukseen lähetettiin sähköpostitse 325:lle Uudenmaan alueella työskentelevälle isännöitsijälle. Kyselyyn vastasi 60 isännöitsijää. Vastausprosentti, suhteutettuna netto-otokseen, oli 22 prosenttia.
Tutkimukseen vastanneet isännöitsijät olivat eniten käyttäneet asiantuntijapalveluita julkisivu-, linjasaneeraus- ja märkätiloihin liittyviin korjaushankkeisiin. Tulevaisuudessa uskottiin olevan kysyntää korjaushankkeiden suunnitteluun ja valvontaan liittyville asiantuntijapalveluille. Myös korjaushankkeiden johtamiselle sekä energiatehokkuuden parantamiseen liittyvälle osaamiselle uskottiin olevan tarvetta.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että valittaessa korjaushankkeeseen asiantuntijapalveluyritystä, vaikuttaa päätöksentekoon eniten mahdollinen aikaisempi yhteistyö palveluntuottajan kanssa. Palveluntuottajan laajalla palveluvalikoimalla ei sen sijaan näyttänyt olevan merkitystä valintaa tehtäessä. Suurin syy asiantuntijapalveluiden käyttämiseen korjaushankkeissa oli tarve räätälöidylle palvelulle. Asiantuntijapalveluiden saatavuutta pidettiin hyvänä ja isännöitsijät ovat pääosin olleet tyytyväisiä käyttämiinsä palveluihin. Ongelmiakin on ollut, keskeisinä asiantuntijan huono yhteydenpito hankkeen aikana sekä hinnoittelun epäselvyys.
Koska täysin vastaavaa tutkimusta ei ole aiemmin toteutettu, saatiin tutkimuksella uutta tietoa isännöitsijöiden korjaushankkeisiin käyttämistä asiantuntijapalveluista. Tutkimuksen tuloksia voivat hyödyntää kaikki korjausrakentamisen asiantuntijapalveluita tarjoavat yritykset. Tutkimuksella saatua tietoa Rosamaster Oy hyödyntää kehittämällä korjaushankkeiden suunnitteluun, valvontaan ja projektinjohtamiseen liittyviä palveluitaan. Myös idea uudesta palvelutuotteesta syntyi tutkimuksen tulosten perusteella.
Jatkotutkimusehdotuksena on tutkia tarkemmin korjaushankkeiden suunnittelussa, valvonnassa ja johtamisessa ilmenneitä ongelmia ja saatujen tulosten perusteella esittää kehittämistoimenpiteitä.