Johtaminen, johtamisviestintä ja työhyvinvointi
Koivisto, Marja (2011)
Koivisto, Marja
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092713286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092713286
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena on ollut selvittää miten johtamisviestintä ja yhteisöviestintä vaikuttavat työhyvinvointiin työyhteisössä. Tarkoituksena on selvittää sitä, miten johtamisviestintää voisi kehittää tuottamaan ja tukemaan työntekijöiden työhyvinvointia. Tarkoituksena on ollut selvittää myös mahdolliset työyhteisön koulutustarpeet viestinnän osalta.
Kehittämishankkeen osana on toteutettu laadullinen tutkimus. Tutkimusosion aineisto on kerätty teemahaastatteluin keväällä 2010. Haastatteluihin osallistui 4 peruspalvelukeskus Oiva-liikelaitoksen työntekijää. Teemahaastattelun aihealueet koskivat työhyvinvoinnin kokemista, johtamisviestintää, palautteen saamista ja antamista sekä mahdollisia koulutustarpeita. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Työn teoriaosuudessa on käsitelty työhyvinvointia ja siihen vaikuttavaa johtamista ja yhteisöviestintää. Teoriapohjassa käsittelemäni tutkimukset kertovat työn innostavuuden ja palkitsevuuden sekä työyhteisöön kuulumisen tunteen vaikuttavan työhyvinvointiin. Myös palautteen saamisella on todettu olevan vaikutusta työhyvinvoinnin kokemisessa. Yhteisöllisyyden ja yhteenkuuluvaisuuden tuntemisen on todettu lisäävän ihmisen työtyytyväisyyttä ja työssä jaksamista. Työyhteisöviestintä, erityisesti johtamisviestintä, on tärkeä työväline työhyvinvoinnin tuottamisessa ja tukemisessa. Esimiehen roolin ja johtamistapojen todettiin vaikuttavat työyhteisön yhtenäisyyteen ja yhteenkuuluvuuden kokemiseen.
Kehittämishankkeessa kootun aineiston pohjalta voidaan todeta johtamisviestinnän olevan merkittävä tekijä työhyvinvoinnin tuottajana ja tukijana. Työhyvinvointiin vaikuttavina tekijöinä pidetään tulosten mukaan palautteen saamista, viestinnän avoimuutta ja joustavuutta sekä työyhteisön luottamuksellista ilmapiiriä. Tulokset koulutustarpeiden osalta osoittavat että tarvetta on erityisesti negatiivisen palautteen antamiseen liittyen, myös yleistä viestinnän koulutusta kaivataan koko työyhteisölle. Kehittämishankeen johtopäätöksenä on että toimiva johtamisviestintä tuottaa ja tukee työhyvinvointia. Työhyvinvointia ja työssä jaksamista voidaan tulosten mukaan tukea esimiehen viestintätaitoja kehittämällä sekä työyhteisön viestintäkulttuuriin vaikuttamalla.
Kehittämishankkeen osana on toteutettu laadullinen tutkimus. Tutkimusosion aineisto on kerätty teemahaastatteluin keväällä 2010. Haastatteluihin osallistui 4 peruspalvelukeskus Oiva-liikelaitoksen työntekijää. Teemahaastattelun aihealueet koskivat työhyvinvoinnin kokemista, johtamisviestintää, palautteen saamista ja antamista sekä mahdollisia koulutustarpeita. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Työn teoriaosuudessa on käsitelty työhyvinvointia ja siihen vaikuttavaa johtamista ja yhteisöviestintää. Teoriapohjassa käsittelemäni tutkimukset kertovat työn innostavuuden ja palkitsevuuden sekä työyhteisöön kuulumisen tunteen vaikuttavan työhyvinvointiin. Myös palautteen saamisella on todettu olevan vaikutusta työhyvinvoinnin kokemisessa. Yhteisöllisyyden ja yhteenkuuluvaisuuden tuntemisen on todettu lisäävän ihmisen työtyytyväisyyttä ja työssä jaksamista. Työyhteisöviestintä, erityisesti johtamisviestintä, on tärkeä työväline työhyvinvoinnin tuottamisessa ja tukemisessa. Esimiehen roolin ja johtamistapojen todettiin vaikuttavat työyhteisön yhtenäisyyteen ja yhteenkuuluvuuden kokemiseen.
Kehittämishankkeessa kootun aineiston pohjalta voidaan todeta johtamisviestinnän olevan merkittävä tekijä työhyvinvoinnin tuottajana ja tukijana. Työhyvinvointiin vaikuttavina tekijöinä pidetään tulosten mukaan palautteen saamista, viestinnän avoimuutta ja joustavuutta sekä työyhteisön luottamuksellista ilmapiiriä. Tulokset koulutustarpeiden osalta osoittavat että tarvetta on erityisesti negatiivisen palautteen antamiseen liittyen, myös yleistä viestinnän koulutusta kaivataan koko työyhteisölle. Kehittämishankeen johtopäätöksenä on että toimiva johtamisviestintä tuottaa ja tukee työhyvinvointia. Työhyvinvointia ja työssä jaksamista voidaan tulosten mukaan tukea esimiehen viestintätaitoja kehittämällä sekä työyhteisön viestintäkulttuuriin vaikuttamalla.