Työnantajamaineen rakentaminen työntekijäkokemusta johtamalla
Polvinen, Mira (2020)
Polvinen, Mira
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276077
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin, miten työnantajamainetta voi rakentaa työntekijäkokemusta johtamalla. Tavoitteena oli selvittää, minkälainen kohdeyrityksen henkilöstön työntekijäkokemus on ja esittää työn toimeksiantajalle tutkimuksen pohjalta kehitysehdotuksia. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselytutkimusta, haastattelua sekä benchmarkkausta.
Opinnäytetyön kohdeyritys toimii pienellä alalla, jossa työnantajamaineen merkitys korostuu. Työn tulokset osoittavat, että kohdeyrityksessä työnantajamaine ja työntekijäkokemus muodostuivat kohtaamisista, ilmapiiristä, yrityskulttuurista sekä johtamisesta. Henkilöstön sitoutumista yritykseen heikensi ylpeyden tunteen puute, henkilöstön vaihtuvuus tai työnantajan maine toimialalla. Toisaalta globaalin yrityksen sekä laadukkaiden tuotteiden katsottiin vaikuttavan työnantajakuvaan positiivisesti ja houkuttelevan potentiaalisia työntekijöitä. Kohdeyrityksen viestintään toivottiin kokonaisvaltaista kehitystä.
Molempia, työnantajamainetta ja työntekijäkokemusta on tarve johtaa. Ihmislähtöisyys ja kaikkien osallistaminen kehittämiseen edistävät työntekijäkokemusta. Suunnitelmallisen ja toimivan viestinnän avulla voidaan edistää osaltaan yrityksen työntekijäkokemusta, työnantajakuvaa sekä vaikuttaa työnantajamaineen rakentumiseen.
Opinnäytetyön kohdeyritys toimii pienellä alalla, jossa työnantajamaineen merkitys korostuu. Työn tulokset osoittavat, että kohdeyrityksessä työnantajamaine ja työntekijäkokemus muodostuivat kohtaamisista, ilmapiiristä, yrityskulttuurista sekä johtamisesta. Henkilöstön sitoutumista yritykseen heikensi ylpeyden tunteen puute, henkilöstön vaihtuvuus tai työnantajan maine toimialalla. Toisaalta globaalin yrityksen sekä laadukkaiden tuotteiden katsottiin vaikuttavan työnantajakuvaan positiivisesti ja houkuttelevan potentiaalisia työntekijöitä. Kohdeyrityksen viestintään toivottiin kokonaisvaltaista kehitystä.
Molempia, työnantajamainetta ja työntekijäkokemusta on tarve johtaa. Ihmislähtöisyys ja kaikkien osallistaminen kehittämiseen edistävät työntekijäkokemusta. Suunnitelmallisen ja toimivan viestinnän avulla voidaan edistää osaltaan yrityksen työntekijäkokemusta, työnantajakuvaa sekä vaikuttaa työnantajamaineen rakentumiseen.