Plus X -verkkosovelluksen käytettävyyden arviointi ennen käyttöönottoa
Marin, Eve Adele (2020)
Marin, Eve Adele
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005046924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005046924
Tiivistelmä
Verkkosovelluksen hyvällä käytettävyydellä on nykypäivänä yhä suurempi merkitys ihan minkä tahansa alan toimijoilla. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan Plus X -nimisen verkkosovelluksen käytettävyyttä ennen sen varsinaista käyttöönottoa CBRE Finland -yrityksessä. CBRE Finland on asiantuntijayritys, joka toimii kiinteistöalalla. Yrityksen palveluihin kuuluu myynti- osto- ja velkarahoitusjärjestelyneuvonta, toimitilavuokraus, kiinteistöjohdon konsultointi ja vuok-ralaisedustus, kiinteistöomaisuuden hallinnointi, kauppakeskusjohtaminen, kiinteistöarviointi sekä toimitila- ja työympäristömuutokset.
Tämän käytettävyystutkimuksen pääkysymyksenä on ensisijaisesti selvittää täyttääkö uusi Plus X - verkkosovellus vaatimusmäärittelyn tarpeet. Vaatimusmäärittelyn vähimmäistarpeina tässä verkkosovelluksessa voidaan pitää sitä, että verkkosovellus on suunniteltu niin, että käyttäjän on helppoa hahmottaa oma sijaintinsa sovelluksessa ja käyttäjä ymmärtää syöttää sovelluksessa vaaditut tiedot oikeisiin kohtiin ja oikeassa järjestyksessä. Lisäksi käyttäjän tulee ymmärtää mistä kohtaa tiedot tallentuvat verkkosovellukseen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on suorittaa Plus X -sovellukselle heuristinen asiantuntija -arvio yhden asiantuntijan voimin sekä käyttäjätestit kolmen eri käyttäjän voimin. Plus X -verkkosovellus tulee kahden käyttäjän työkaluksi heidän jokapäiväisessä työssään ja kolmas käyttäjä tulee tarvittaessa auttamaan heitä sovelluksen käytössä. Käyttäjätestien ja heuristi-sen arvion tarkoituksena on kartoittaa päällimmäiset ongelmakohdat sovelluksen käytössä ja raportoida nämä ongelmat eteenpäin Plus X -sovelluksen kehitystiimille Lontooseen. Jos sovellus todetaan hyödylliseksi niin toimisto, varasto-ja logistiikka kuin liiketilavuokrauksessa, niin CBRE Finland arvioi sovelluksen käyttöönottoa myös muissa tiimeissä. Tutkimuksen lopputuloksena tuotetaan raportti tämän hetkisistä käytettävyysongelmista niin heuristisen arvioinnin kuin käyttäjätestien näkökulmasta.
Tämän käytettävyystutkimuksen pääkysymyksenä on ensisijaisesti selvittää täyttääkö uusi Plus X - verkkosovellus vaatimusmäärittelyn tarpeet. Vaatimusmäärittelyn vähimmäistarpeina tässä verkkosovelluksessa voidaan pitää sitä, että verkkosovellus on suunniteltu niin, että käyttäjän on helppoa hahmottaa oma sijaintinsa sovelluksessa ja käyttäjä ymmärtää syöttää sovelluksessa vaaditut tiedot oikeisiin kohtiin ja oikeassa järjestyksessä. Lisäksi käyttäjän tulee ymmärtää mistä kohtaa tiedot tallentuvat verkkosovellukseen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on suorittaa Plus X -sovellukselle heuristinen asiantuntija -arvio yhden asiantuntijan voimin sekä käyttäjätestit kolmen eri käyttäjän voimin. Plus X -verkkosovellus tulee kahden käyttäjän työkaluksi heidän jokapäiväisessä työssään ja kolmas käyttäjä tulee tarvittaessa auttamaan heitä sovelluksen käytössä. Käyttäjätestien ja heuristi-sen arvion tarkoituksena on kartoittaa päällimmäiset ongelmakohdat sovelluksen käytössä ja raportoida nämä ongelmat eteenpäin Plus X -sovelluksen kehitystiimille Lontooseen. Jos sovellus todetaan hyödylliseksi niin toimisto, varasto-ja logistiikka kuin liiketilavuokrauksessa, niin CBRE Finland arvioi sovelluksen käyttöönottoa myös muissa tiimeissä. Tutkimuksen lopputuloksena tuotetaan raportti tämän hetkisistä käytettävyysongelmista niin heuristisen arvioinnin kuin käyttäjätestien näkökulmasta.