Pareto-periaate case: Teippialan yritys
Lehervo, Heikki (2011)
Lehervo, Heikki
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090912956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090912956
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Pareto-periaatteen erilaisia hyödyntämismahdollisuuksia nykypäivän tiukassa yritysmaailmassa. Tutkimuksen idea oli lähtöisin yritykseltä, joka on Suomessa teippialalla johtavia yrityksiä. Tutkimuksessa keskityttiin Pareto-periaatteen tuomiin muutoksiin yrityksessä, sen vaatimaan työhön ja sen avulla saavutettavissa oleviin tuloksiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli Pareto-periaatteen syntymistä, sen käyttämisestä yrityksessä sekä käyttöönottamiseen tarvittavaa pohjatyötä. Viitekehyksessä käsitti myös markkinoiden ja ostajakäyttäytymisen analysointia sekä ulkoistamista ja logistiikkaa.
Toiminnallisessa viitekehyksessä rajattiin ympäristö, johon opinnäytetyö on liitetty. Siinä kerrotaan kohdeorganisaatiosta ja Pareto-periaatteesta kohdeorganisaatiossa, sen tuomista muutoksista ja periaatteen käyttöönottamisen vaatimasta työstä.
Tutkimuksen lopullisesta tuloksesta voitiin tehdä johtopäätöksiä Pareto-periaatteen olevan toimiva suuremmissa yrityksissä. Tuloksista nähtiin saadun hyödyn määrä suhteessa tehtyyn työhön ja tulokseen. Periaatteen käyttöönottamisen jälkeen jatkossa tehdyn työn määrä väheni, katemäärä kasvoi ja tulos parani.
Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia Pareto-periaatteen hyödyntämismahdollisuuksia pk-yrityksissä, joissa ei ole varaa menettää yhtään asiakasta tai tuotevalikoimasta yhtään tuotteita. Hyödyntämismahdollisuudet eivät oletettavasti ole yhtä laaja-alaiset kuin suuremmissa yrityksissä, mutta pienemmässä mittakaavassa periaatetta voitaisiin hyödyntää myös pk-yrityksissä. Jatkotutkimuksessa voitaisiin tutkia myös Pareto-periaatteen läpiviennin onnistuessa pk-yrityksen kasvumahdollisuuksia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli Pareto-periaatteen syntymistä, sen käyttämisestä yrityksessä sekä käyttöönottamiseen tarvittavaa pohjatyötä. Viitekehyksessä käsitti myös markkinoiden ja ostajakäyttäytymisen analysointia sekä ulkoistamista ja logistiikkaa.
Toiminnallisessa viitekehyksessä rajattiin ympäristö, johon opinnäytetyö on liitetty. Siinä kerrotaan kohdeorganisaatiosta ja Pareto-periaatteesta kohdeorganisaatiossa, sen tuomista muutoksista ja periaatteen käyttöönottamisen vaatimasta työstä.
Tutkimuksen lopullisesta tuloksesta voitiin tehdä johtopäätöksiä Pareto-periaatteen olevan toimiva suuremmissa yrityksissä. Tuloksista nähtiin saadun hyödyn määrä suhteessa tehtyyn työhön ja tulokseen. Periaatteen käyttöönottamisen jälkeen jatkossa tehdyn työn määrä väheni, katemäärä kasvoi ja tulos parani.
Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia Pareto-periaatteen hyödyntämismahdollisuuksia pk-yrityksissä, joissa ei ole varaa menettää yhtään asiakasta tai tuotevalikoimasta yhtään tuotteita. Hyödyntämismahdollisuudet eivät oletettavasti ole yhtä laaja-alaiset kuin suuremmissa yrityksissä, mutta pienemmässä mittakaavassa periaatetta voitaisiin hyödyntää myös pk-yrityksissä. Jatkotutkimuksessa voitaisiin tutkia myös Pareto-periaatteen läpiviennin onnistuessa pk-yrityksen kasvumahdollisuuksia.