Close Encounters 2011: Opiskelijafestivaalin visuaalinen ilme
Kozulya, Maria (2011)
Kozulya, Maria
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092913347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092913347
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä suunnitellaan Helsingin Pop & Jazz Konservatorion opiskelijafestivaali Close Encountersin visuaalinen ilme keväälle 2011. Ilme luodaan soveltuvaksi niin verkkoon kuin paperille. Festivaalin visuaalisen ilmeen suunnittelun lopputuotteina on lentolehtiset, julisteet, ohjelmalehti, verkkosivut ja klubilogo.
Kirjallisessa osiossa käydään läpi graafiseen suunnitteluun vaikuttavat seikat verkko- ja painovaatimukset huomioon ottaen. Visuaalisen ilmeen eri osista luodaan yhtenäinen kokonaisuus, joka koostuu tyylistä, väreistä, sommittelusta ja typografiasta.
Lisäksi visuaalisen ilmeen suunnittelua tarkastellaan markkinointiviestinnän näkökulmasta. Festivaalin brändiä kehitetään visuaalisen ilmeen avulla ja markkinointiviestinnän kanavia nykyaikaistetaan ja monipuolistetaan. Graafisten tuotteiden ja markkinointiviestinnän ideoiden avulla toimeksiantajalle tarjotaan monipuolinen visuaalinen paketti, johon lisäksi sisältyy valokuvaus festivaalin aikana.
Opinnäytetyön tarkoituksena on toimia oppaana silloin, kun visuaalista kokonaisuutta suunnitellaan sekä verkkoon että painoon markkinointiviestintää unohtamatta. Samalla työ kertoo siitä kokemuksesta, kun festivaalille halutaan tarjota muutakin kuin pelkästään visuaalinen ilme. Raportti valottaa monisyisen rupeaman haasteet ja mahdollisuudet alkupalavereista lähtien, suunnitteluprosessin kautta aina festivaaliviikkoon asti.
Kirjallisessa osiossa käydään läpi graafiseen suunnitteluun vaikuttavat seikat verkko- ja painovaatimukset huomioon ottaen. Visuaalisen ilmeen eri osista luodaan yhtenäinen kokonaisuus, joka koostuu tyylistä, väreistä, sommittelusta ja typografiasta.
Lisäksi visuaalisen ilmeen suunnittelua tarkastellaan markkinointiviestinnän näkökulmasta. Festivaalin brändiä kehitetään visuaalisen ilmeen avulla ja markkinointiviestinnän kanavia nykyaikaistetaan ja monipuolistetaan. Graafisten tuotteiden ja markkinointiviestinnän ideoiden avulla toimeksiantajalle tarjotaan monipuolinen visuaalinen paketti, johon lisäksi sisältyy valokuvaus festivaalin aikana.
Opinnäytetyön tarkoituksena on toimia oppaana silloin, kun visuaalista kokonaisuutta suunnitellaan sekä verkkoon että painoon markkinointiviestintää unohtamatta. Samalla työ kertoo siitä kokemuksesta, kun festivaalille halutaan tarjota muutakin kuin pelkästään visuaalinen ilme. Raportti valottaa monisyisen rupeaman haasteet ja mahdollisuudet alkupalavereista lähtien, suunnitteluprosessin kautta aina festivaaliviikkoon asti.