Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Osaamisen kehittäminen kotihoidossa painehaavojen ennaltaehkäisyssä

Korhonen, Roosa; Mikkonen, Hanna (2020)

 
Avaa tiedosto
Osaamisen kehittäminen kotihoidossa painehaavojen ennaltaehkäisyssä 30.4.2020 (1).pdf (460.4Kt)
Lataukset: 


Korhonen, Roosa
Mikkonen, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005046982
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tekijä(t): Korhonen Roosa ja Mikkonen Hanna
Työn nimi: Osaamisen kehittäminen kotihoidossa painehaavojen ennaltaehkäisyssä
Tutkintonimike: Sairaanhoitaja (AMK)
Asiasanat: Kotihoidossa painehaava, ennaltaehkäisy, kotihoito, osaamisen kehittäminen, oppiminen
Opinnäytetyömme aiheena oli osaamisen kehittäminen kotihoidossa painehaavojen ennaltaehkäisyssä.
Työntilaajana toimi Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä eli Kainuun soten, Sotkamon kotihoidon työyksikkö. Aihe valikoitui työntilaajan huolen herättyä lisääntyneiden haavanhoitojen myötä.
Rajasimme aiheen yhdessä työntilaajan kanssa painehaavoihin ja niiden ennaltaehkäisyyn sekä tunnistamiseen. Opinnäytetyömme tarkoituksena on kuvata painehaavojen ennaltaehkäisyä ja kehittää Sotkamon kotihoidon työntekijöiden osaamista painehaavojen ennaltaehkäisyssä. Tavoitteenamme on tuoda uutta tietoa Sotkamon kotihoidon työntekijöille painehaavoista, painehaavojen tunnistamisesta ja niiden ennaltaehkäisystä luennon ja PowerPoint – esityksen avulla.
Opinnäytetyömme on tuotteistettu opinnäytetyö. Luotettavuuden kriteereinä käytimme työssämme laadullisen tutkimusprosessin menetelmiä. Järjestimme tapahtuman Sotkamon kotihoidon työntekijöille kotihoidon tiloissa helmikuussa 2020. Tapahtuma sisälsi luennon ja PowerPoint -esityksen painehaavojen ennaltaehkäisystä ja tunnistamisesta sekä hyödynsimme esityksen jälkeen case-menetelmää asiakkaan RAIarvioinnista nousseen herätteen pohjalta.
Keräsimme luennon ja PowerPoint -esityksen jälkeen palautteen tapahtumasta osallistujilta mm. kauanko
henkilö oli työskennellyt hoitoalalla, millainen oppimismenetelmä toimii parhaiten, saiko osallistujat luennolta uutta tietoa painehaavojen ennaltaehkäisystä ja tunnistamisesta sekä lopuksi avoimeen kysymykseen
haettiin vastausta, millä tavoin tapahtuma edisti ammatillista kehitystä painehaavojen ennaltaehkäisyssä.
Saimme palautekyselyn avulla vastaukset tutkimuskysymyksiimme, joita olivat: millainen on hyvä oppimismenetelmä painehaavojen ennaltaehkäisyssä Sotkamon kotihoidossa sekä millä tavalla tapahtuma edistää
Sotkamon kotihoidon henkilökunnan ammatillista kehittymistä painehaavojen ennaltaehkäisyssä. Opinnäytetyön tuloksissa esille tuli, että suurin osa vastaajista oli työskennellyt hoitoalalla kauan ja vain muutama oli ollut alalla alle viisi vuotta. Pidempään hoitoalalla työskennelleet saivat luennosta jonkin verran
uutta tietoa painehaavojen ennaltaehkäisystä ja tunnistamisesta, kun taas vähemmän aikaa työskennellyt
henkilö sai paljon uutta tietoa painehaavoihin liittyen. Sotkamon kotihoidon henkilökunta oli yhtä mieltä
siitä, että luento ja PowerPoint- esitys yhdessä toimi parhaana oppimismenetelmänä. Muutamat henkilöt
halusivat vielä nostaa esille aivoriihi ja case- menetelmän luennon ja PowerPoint- esityksen lisäksi hyvänä
oppimismenetelmänä. Yksi henkilö koki vapaan keskustelun aiheesta tuovan hyviä oppimiskokemuksia.
Avoimeen kysymykseen vastanneet henkilöt kertoivat luennon herättäneen luennon ajatuksia ja ideoita
esim. omaan työskentelytapaan asiakastyössä. Kuvamateriaali toimi esityksessä hyvin havainnointi välineenä. Palautteessa hoitaja pohti hemiplegia (toispuolihalvaus, vasemman tai oikeanpuoleinen lihasten
täydellinen halvaus) asiakkaita, onko asentohoito riittävää heidän kohdallaan varsinkaan yöaikana. Osallistujat kokivat luennon olleen tarpeellinen muistuttamaan painehaavojen syntymiseen vaikuttavista tekijöistä sekä ravinnon ja asentohoidon merkityksestä painehaavojen ennaltaehkäisyyn.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla laajempi kysely henkilökunnalle parhaaksi kokemasta oppimismenetelmästä, nostamalla esille teknologian erimuodot yhdeksi oppimismenetelmäksi tai onko pitämämme luennon jälkeen painehaavojen ennaltaehkäisy ja tunnistaminen parantunut sekä onko painehaavat vähentyneet kotihoidon asiakkailla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste