Opiskeluhuollon kokemuksia kasvatusohjaajan työn vaikuttavuudesta
Jokitalo, Juha-Petteri (2020)
Jokitalo, Juha-Petteri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057265
Tiivistelmä
Tarve sosionomin työpanokselle kouluissa osana ennaltaehkäisevää sosiaalityötä on suuri. Viime vuosina sosionomeja on alettu palkata peruskouluihin opiskeluhuollon tueksi ja laajentaa ennaltaehkäisevien sosiaalipalveluiden tavoittavuutta. Sosionomeja työskentelee eri nimikkeillä esimerkiksi koulusosionomeina, kasvatusohjaajina ja hyvinvointiagentteina. Sosionomin työtä kouluissa on tutkittu aiemmin kehittämishankkeiden ja AMK-opinnäytetöiden kautta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia opiskeluhuollon henkilöstön kokemuksia sosionomin työn vaikuttavuudesta koulussa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli nostaa esiin kokemuksia sosionomin työn vaikuttavuudesta sekä löytää kehittämiskohteita ja -ideoita kasvatusohjaajan työn kehittämiseksi. Opinnäytetyö on toteutettu kahden eteläsuomalaisen koulun sekä kyseisen kunnan opetuspalveluiden toimeksiantona.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluina, jotka toteutettiin yksilöhaastatteluina. Haastateltavia oli kahdesta eri peruskoulusta yhteensä viisi: kaksi koulukuraattoria, apulaisrehtori (opiskeluhuollosta vastaava henkilö), kouluterveydenhoitaja ja erityisopettaja. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä mukaillen.
Kokemukset sosionomin työn vaikuttavuudesta ovat opiskeluhuollon näkökulmasta pääosin positiivisia ja sosionomit ovat arvostettuja henkilöitä työyhteisöissään. Sosionomin työpanos on vähentänyt opiskeluhuollon työtaakkaa ja lisännyt koulun mahdollisuuksia kasvaa ja kehittyä. Oppilaiden osallisuus on lisääntynyt sosionomin työn kautta.
Tulokset ovat hyödynnettävissä kouluissa työskentelevien sosionomien työnkuvan kehittämiseksi. Tutkimuksen kohteena olleissa kouluissa sosionomin työ näkyy arvostettuna ja merkityksellisenä. Sosionomin työ vaikuttaa monin eri tavoin oppilaiden ja koko kouluyhteisön hyvinvointiin ja koulujen mahdollisuuksiin panostaa yhteisölliseen opiskeluhuoltoon. Tutkimuksen tulokset tukevat myös sosionomien palkkaamista yhä laajemmin ympäri Suomea.
Aihetta on tärkeä tutkia sosionomien määrän lisääntyessä kouluissa. Jatkotutkimusta tarvitaan lisää. Aiheesta tarvittaisiin laajempi ja kattavampi vaikuttavuustutkimus, joka vaatisi opinnäytetyötä (AMK) suuremman ajallisen resurssin. Kokemuksia sosionomin työn vaikuttavuudesta tulisi tutkia myös laajemmin kansallisesti. Aihetta olisi hyvä tutkia tarkemmin myös oppilaiden näkökulmasta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia opiskeluhuollon henkilöstön kokemuksia sosionomin työn vaikuttavuudesta koulussa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli nostaa esiin kokemuksia sosionomin työn vaikuttavuudesta sekä löytää kehittämiskohteita ja -ideoita kasvatusohjaajan työn kehittämiseksi. Opinnäytetyö on toteutettu kahden eteläsuomalaisen koulun sekä kyseisen kunnan opetuspalveluiden toimeksiantona.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluina, jotka toteutettiin yksilöhaastatteluina. Haastateltavia oli kahdesta eri peruskoulusta yhteensä viisi: kaksi koulukuraattoria, apulaisrehtori (opiskeluhuollosta vastaava henkilö), kouluterveydenhoitaja ja erityisopettaja. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä mukaillen.
Kokemukset sosionomin työn vaikuttavuudesta ovat opiskeluhuollon näkökulmasta pääosin positiivisia ja sosionomit ovat arvostettuja henkilöitä työyhteisöissään. Sosionomin työpanos on vähentänyt opiskeluhuollon työtaakkaa ja lisännyt koulun mahdollisuuksia kasvaa ja kehittyä. Oppilaiden osallisuus on lisääntynyt sosionomin työn kautta.
Tulokset ovat hyödynnettävissä kouluissa työskentelevien sosionomien työnkuvan kehittämiseksi. Tutkimuksen kohteena olleissa kouluissa sosionomin työ näkyy arvostettuna ja merkityksellisenä. Sosionomin työ vaikuttaa monin eri tavoin oppilaiden ja koko kouluyhteisön hyvinvointiin ja koulujen mahdollisuuksiin panostaa yhteisölliseen opiskeluhuoltoon. Tutkimuksen tulokset tukevat myös sosionomien palkkaamista yhä laajemmin ympäri Suomea.
Aihetta on tärkeä tutkia sosionomien määrän lisääntyessä kouluissa. Jatkotutkimusta tarvitaan lisää. Aiheesta tarvittaisiin laajempi ja kattavampi vaikuttavuustutkimus, joka vaatisi opinnäytetyötä (AMK) suuremman ajallisen resurssin. Kokemuksia sosionomin työn vaikuttavuudesta tulisi tutkia myös laajemmin kansallisesti. Aihetta olisi hyvä tutkia tarkemmin myös oppilaiden näkökulmasta.