Ihmisen luurangon 3D-mallinnus ja animointi
Pänkäläinen, Lasse (2020)
Pänkäläinen, Lasse
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067451
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutustua tarkemmin ihmisen luurangon anatomiaan, koska kuvataiteilijoille ihmisen kehon tuntemus ja sen jäljentäminen ovat lähes välttämättömiä taitoja. Työn alussa kerrotaan, kuinka ihmisillä on kautta historian ollut kiinnostus luurankoihin ja miten ne ovat esiintyneet eri aikojen taiteissa ja nykyajan videopeleissä. Luurankojen käytön jälkeen tutustutaan ihmisen luiden anatomiaan ja sukupuolten välisiin eroihin.
Työssä käydään läpi myös 3D-mallinnuksen työvaiheita eri mallinnustavoista mallin teksturointiin ja luustamiseen. Teoriaosuuden loppuun kerrottaan animaatiosta, Disney-animaattoreiden kehittämistä animaation periaatteista ja miten niitä on hyödynnetty ja tullaan hyödyntämään luurankojen animoinnissa.
Teoriatietojen pohjalta mallinnettiin Blender-mallinnusohjelman avulla 3D-malli miehen luurangosta luu kerrallaan. Mallintamisen jälkeen luurankomalli luustettiin ja teksturoitiin. Projektiosuuden päätteeksi luurangolle tehtiin muutama animaatioesimerkki hyödyntäen animaation periaatteita.
Luurangon anatomian tutkiminen ja mallintaminen opettivat paljon ihmisen kehosta, ja mihin tulisi jatkossa kiinnittää huomiota ihmistä mallintaessa tai piirtäessä. Animaatioista ei tullut täydellisiä, mutta animaation periaatteiden kertaaminen ja tiedostaminen työskennellessä tekivät animaatioista uskottavampia, kuin edellisistä töistä.
Työssä käydään läpi myös 3D-mallinnuksen työvaiheita eri mallinnustavoista mallin teksturointiin ja luustamiseen. Teoriaosuuden loppuun kerrottaan animaatiosta, Disney-animaattoreiden kehittämistä animaation periaatteista ja miten niitä on hyödynnetty ja tullaan hyödyntämään luurankojen animoinnissa.
Teoriatietojen pohjalta mallinnettiin Blender-mallinnusohjelman avulla 3D-malli miehen luurangosta luu kerrallaan. Mallintamisen jälkeen luurankomalli luustettiin ja teksturoitiin. Projektiosuuden päätteeksi luurangolle tehtiin muutama animaatioesimerkki hyödyntäen animaation periaatteita.
Luurangon anatomian tutkiminen ja mallintaminen opettivat paljon ihmisen kehosta, ja mihin tulisi jatkossa kiinnittää huomiota ihmistä mallintaessa tai piirtäessä. Animaatioista ei tullut täydellisiä, mutta animaation periaatteiden kertaaminen ja tiedostaminen työskennellessä tekivät animaatioista uskottavampia, kuin edellisistä töistä.