Tervetuloa BarLaureaan -opas
harjula, milla-mari; aronranta, minna (2011)
harjula, milla-mari
aronranta, minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052710008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052710008
Tiivistelmä
Espoon Leppävaaran paikallisyksikössä sijaitseva opetusravintola BarLaurea toimii oppimisympäristönä hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon opiskelijoille tarjoten mahdollisuuden kehittää opiskelijoiden henkilökohtaista ammattitaitoa käytännössä. Samanaikaisesti jatkuvan toiminnan kehittämiseksi toteutetaan erilaisia tutkimus- ja kehittämistehtäviä, joissa opiskelijat pääsevät käyttämään innovatiivisuuttaan suunnittelemalla ja toteuttamalla ideoitaan käytännössä. BarLaurean päätavoitteena on tarjota opiskelijoille mahdollisimman laaja-alainen ja kattava kuva ravintolatoiminnan prosesseista ja samalla valmentaa heitä tulevaisuuden työelämään.
BarLaurean oppimisympäristölle on ominaista runsaasta opiskelijamäärästä johtuva opiskelijoiden jatkuva vaihtuvuus. Uusien opiskelijoiden perehdyttäminen uuteen toimintaympäristöön on haasteellista, sillä ennakkoluulojen sekä tietämyksen taso tulevaa kohtaan vaihtelevat eri tasoilla.
Tämä opinnäytetyö perustuu juuri uusien opiskelijoiden informaation saannin helpottamiseen ja tietoisuuden avartamiseen. Kyseisen työn tavoite on auttaa luomaan BarLaureasta ja sen ympäristössä toimimisesta positiivinen kuva, jonka avulla uudet opiskelijat kykenisivät hahmottamaan heidän siitä itse saamansa konkreettisen arvon. Tavoite on myös, että opiskelijat ymmärtäisivät sen mahdollisuuden, jonka BarLaurean oppimisympäristössä tapahtuva harjoittelu heille tarjoaa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi ammattikorkeakoulu Laureassa toimiva BarLaurea, jonka tavoitteena on kehittää toimintaansa luomalla avukseen uudenlaisia työkaluja kuten opinnäytetyönä laadittu Tervetuloa taloon -opas. Opinnäytetyötä voidaan kutsua kehitysprojektiksi, sillä tutkimus suoritettiin jo olemassa olevan toiminnan kehittämiseksi, ja jonka lopputulemana valmistui edellä mainittu produkti, Tervetuloa BarLaureaan -opas.
Suoritetun kvalitatiivisen tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautui kolmeen olennaiseen, tarkoin rajattuun elementtiin; perehdyttämiseen, sisäiseen viestintään sekä yhteisöllisyyteen. Valittua viitekehystä hyödynnettiin myös aineiston keruuvaiheessa. Menetelmänä käytettiin lauseenrakennuskyselyä, jossa tutkimukseen osallistuja jatkoi annettua lausetta mielipiteensä mukaisesti. Kyselyyn valittiin opiskelijoita, jotka olivat jo yhden harjoittelun BarLaureassa suorittaneet sekä opiskelijoita, joilla harjoittelu on vielä edessä.
Tutkimustulosten perusteella BarLaurean toiminta on edennyt positiiviseen suuntaan viime vuosina. Opas on kuitenkin tervetullut ja hyödyllinen tukimateriaali aloittaville opiskelijoille epävarmuuden ja -tietoisuuden vähentämiseksi. Tutkimustulosten avulla selvisi muun muassa opiskelijoiden kiinnittämisen uuteen oppimisympäristöön osittain helpottuvan oppaasta saatua informaatiota hyödyntämällä. Päätelmänä voidaankin todeta, että Tervetuloa BarLaureaan -opas on ehdottomasti toimintaa tukeva tekijä ja hyödykäs työkalu päivittäiseen toimintaan.
BarLaurean oppimisympäristölle on ominaista runsaasta opiskelijamäärästä johtuva opiskelijoiden jatkuva vaihtuvuus. Uusien opiskelijoiden perehdyttäminen uuteen toimintaympäristöön on haasteellista, sillä ennakkoluulojen sekä tietämyksen taso tulevaa kohtaan vaihtelevat eri tasoilla.
Tämä opinnäytetyö perustuu juuri uusien opiskelijoiden informaation saannin helpottamiseen ja tietoisuuden avartamiseen. Kyseisen työn tavoite on auttaa luomaan BarLaureasta ja sen ympäristössä toimimisesta positiivinen kuva, jonka avulla uudet opiskelijat kykenisivät hahmottamaan heidän siitä itse saamansa konkreettisen arvon. Tavoite on myös, että opiskelijat ymmärtäisivät sen mahdollisuuden, jonka BarLaurean oppimisympäristössä tapahtuva harjoittelu heille tarjoaa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi ammattikorkeakoulu Laureassa toimiva BarLaurea, jonka tavoitteena on kehittää toimintaansa luomalla avukseen uudenlaisia työkaluja kuten opinnäytetyönä laadittu Tervetuloa taloon -opas. Opinnäytetyötä voidaan kutsua kehitysprojektiksi, sillä tutkimus suoritettiin jo olemassa olevan toiminnan kehittämiseksi, ja jonka lopputulemana valmistui edellä mainittu produkti, Tervetuloa BarLaureaan -opas.
Suoritetun kvalitatiivisen tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautui kolmeen olennaiseen, tarkoin rajattuun elementtiin; perehdyttämiseen, sisäiseen viestintään sekä yhteisöllisyyteen. Valittua viitekehystä hyödynnettiin myös aineiston keruuvaiheessa. Menetelmänä käytettiin lauseenrakennuskyselyä, jossa tutkimukseen osallistuja jatkoi annettua lausetta mielipiteensä mukaisesti. Kyselyyn valittiin opiskelijoita, jotka olivat jo yhden harjoittelun BarLaureassa suorittaneet sekä opiskelijoita, joilla harjoittelu on vielä edessä.
Tutkimustulosten perusteella BarLaurean toiminta on edennyt positiiviseen suuntaan viime vuosina. Opas on kuitenkin tervetullut ja hyödyllinen tukimateriaali aloittaville opiskelijoille epävarmuuden ja -tietoisuuden vähentämiseksi. Tutkimustulosten avulla selvisi muun muassa opiskelijoiden kiinnittämisen uuteen oppimisympäristöön osittain helpottuvan oppaasta saatua informaatiota hyödyntämällä. Päätelmänä voidaankin todeta, että Tervetuloa BarLaureaan -opas on ehdottomasti toimintaa tukeva tekijä ja hyödykäs työkalu päivittäiseen toimintaan.