Sovelluksen kehittäminen Android Studiolla
Lintula, Mika (2020)
Lintula, Mika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077626
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Android Studiolla mobiililaitteelle sovellus, jonka tarkoituksena
on motivoida käyttäjää juomaan päivittäin tarpeellisen vesimäärän. Sovelluksen kehityksessä käytettiin
Java-ohjelmointikieltä.
Android on Googlen hallinnoima ja jakama avoin käyttöjärjestelmä, joka pyörii usealla erilaisella mobiililaitteella. Puhelimien ja tablettien lisäksi Android-käyttöjärjestelmää käytetään Android Auto ja Android Wear
laitteissa. Android-käyttöjärjestelmälle voidaan kehittää sovelluksia käyttämällä Android Studio-ohjelmointiympäristöä. Android Studiossa on visuaalinen käyttöliittymä ja sisältää valmiit työkalut APK-tiedoston paketointiin.
Sovellus laskee käyttäjälle juotavan vesimäärän hänen antamiensa tietojen mukaan. Käyttäjää motivoidaan
esittämällä visuaalinen efekti veden juonnin vaikutuksesta puulla, joka kasvaa tai kuihtuu. Sovellukseen
kehitettiin ominaisuuksia, joilla lisätään sovelluksen monipuolisuutta ja käytettävyyttä sekä miten ne keskustelevat keskenään.
Tulokseksi saatiin toimiva sovellus, jonka ominaisuudet toimivat toivotulla tavalla. Sovelluksen grafiikkaan
ei panostettu muuten kuin tekemällä sovellukseen kolme puuvaihtoehtoa ja niiden neljä eri kasvuvaihetta.
Jatkokehitystä on suunniteltu sovellukselle, jolloin tullaan keskittymään grafiikan ja käyttöliittymän kehitykseen.
on motivoida käyttäjää juomaan päivittäin tarpeellisen vesimäärän. Sovelluksen kehityksessä käytettiin
Java-ohjelmointikieltä.
Android on Googlen hallinnoima ja jakama avoin käyttöjärjestelmä, joka pyörii usealla erilaisella mobiililaitteella. Puhelimien ja tablettien lisäksi Android-käyttöjärjestelmää käytetään Android Auto ja Android Wear
laitteissa. Android-käyttöjärjestelmälle voidaan kehittää sovelluksia käyttämällä Android Studio-ohjelmointiympäristöä. Android Studiossa on visuaalinen käyttöliittymä ja sisältää valmiit työkalut APK-tiedoston paketointiin.
Sovellus laskee käyttäjälle juotavan vesimäärän hänen antamiensa tietojen mukaan. Käyttäjää motivoidaan
esittämällä visuaalinen efekti veden juonnin vaikutuksesta puulla, joka kasvaa tai kuihtuu. Sovellukseen
kehitettiin ominaisuuksia, joilla lisätään sovelluksen monipuolisuutta ja käytettävyyttä sekä miten ne keskustelevat keskenään.
Tulokseksi saatiin toimiva sovellus, jonka ominaisuudet toimivat toivotulla tavalla. Sovelluksen grafiikkaan
ei panostettu muuten kuin tekemällä sovellukseen kolme puuvaihtoehtoa ja niiden neljä eri kasvuvaihetta.
Jatkokehitystä on suunniteltu sovellukselle, jolloin tullaan keskittymään grafiikan ja käyttöliittymän kehitykseen.