Kuluttajatutkimus Sinuhen Jälkiuuni Ruisnepparista
Eklund, Paula (2011)
Eklund, Paula
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110650
Tiivistelmä
Sain idean opinnäytetyöhön, kun suoritin työharjoitteluani Leipätiedotuksessa ja otin yhteyttä Leipätiedotuksen hallituksen jäseniin. Sinuhe Ky toivoi kuluttajatutkimusta ostetuimmasta tuotteestaan Jälkiuuni Ruisnepparista. Vastaavaa tutkimusta ei ole aiemmin tehty.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kolmea osa-aluetta: kuluttajan ostokäyttäytymistä, tuotetta ja brandia sekä pakkausta. Kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat ulkopuoliset ärsykkeet, joita ovat ympäristön ärsykkeet ja markkinointiärsykkeet. Nämä ärsykkeet vaikuttavat yhdessä kuluttajan henkilökohtaisten ominaisuuksien ja ostopäätösprosessin kanssa kuluttajan lopulliseen toimintaan. Brandit ovat tärkeä osa nykypäivän markkinointia ja oikeanlainen brandimarkkinointi luo suhteen asiakkaan ja brandin välille ja takaa brandin menestyksen. Pakkaus liittyy olennaisesti myös tuotteen brandiin. Oikeanlainen pakkaus myy tuotetta ja muodostaa yhtenäisen kokonaisuuden tuotteen kanssa. Pakkaukseen kohdistuu myös paljon logistisia ja lainsäädännöllisiä vaatimuksia.
Työn empiirinen tutkimus tehtiin Citymarket Koivukylän ja Citymarket Keravan leipäosastoilla jakamalla asiakkaille kyselylomakkeita. Vastauksia kyselyyn saatiin 58 kappaletta. Kysymykset olivat pääasiassa avoimia kysymyksiä. Työn pääongelma oli se, minkälainen kuluttajien mielikuva on Jälkiuuni Ruisneppari –tuotemerkistä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisena kuluttajat kokevat Jälkiuuni Ruisneppari –tuotemerkin, pakkauksen ja brandin ja millä perusteella he tekevät ostopäätöksensä. Saadut tutkimustulokset esitetään työssä kuvioiden ja taulukoiden avulla.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että kuluttajat pitävät Jälkiuuni Ruisnepparin makua sen parhaana ominaisuutena ja se on suurin syy ostaa tuotetta. Pakkaus herätti vastaajissa mielikuvia perinteisyydestä ja maalaishenkisyydestä. Vastaajat pitivät Jälkiuuni Ruisnepparia pääsääntöisesti laadukkaana tuotteena ja heillä oli positiivisia mielikuvia tuotteen brandista. Sinuhen tuotemerkistä oli monenlaisia mielikuvia. Nimi Sinuhe ja sen egyptiläisyyteen viittaavuus herätti paljon ajatuksia, mutta yritys miellettiin kuitenkin lähinnä suomalaiseksi ja perinteiseksi leipomoksi. Vastaajista lähes puolet oli henkilöitä, jotka vasta kyselyä täyttäessään maistoivat tuotetta ensimmäisen kerran, eivätkä olleet ostaneet tuotetta aiemmin. Tämä oli tietysti harmillista tulosten kannalta, sillä vakituisesti tuotetta käyttävien vastaukset olisivat olleet ehkä kattavampia. Sinuhe Ky voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia markkinoinnissaan ja tuotesuunnittelussaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kolmea osa-aluetta: kuluttajan ostokäyttäytymistä, tuotetta ja brandia sekä pakkausta. Kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat ulkopuoliset ärsykkeet, joita ovat ympäristön ärsykkeet ja markkinointiärsykkeet. Nämä ärsykkeet vaikuttavat yhdessä kuluttajan henkilökohtaisten ominaisuuksien ja ostopäätösprosessin kanssa kuluttajan lopulliseen toimintaan. Brandit ovat tärkeä osa nykypäivän markkinointia ja oikeanlainen brandimarkkinointi luo suhteen asiakkaan ja brandin välille ja takaa brandin menestyksen. Pakkaus liittyy olennaisesti myös tuotteen brandiin. Oikeanlainen pakkaus myy tuotetta ja muodostaa yhtenäisen kokonaisuuden tuotteen kanssa. Pakkaukseen kohdistuu myös paljon logistisia ja lainsäädännöllisiä vaatimuksia.
Työn empiirinen tutkimus tehtiin Citymarket Koivukylän ja Citymarket Keravan leipäosastoilla jakamalla asiakkaille kyselylomakkeita. Vastauksia kyselyyn saatiin 58 kappaletta. Kysymykset olivat pääasiassa avoimia kysymyksiä. Työn pääongelma oli se, minkälainen kuluttajien mielikuva on Jälkiuuni Ruisneppari –tuotemerkistä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisena kuluttajat kokevat Jälkiuuni Ruisneppari –tuotemerkin, pakkauksen ja brandin ja millä perusteella he tekevät ostopäätöksensä. Saadut tutkimustulokset esitetään työssä kuvioiden ja taulukoiden avulla.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että kuluttajat pitävät Jälkiuuni Ruisnepparin makua sen parhaana ominaisuutena ja se on suurin syy ostaa tuotetta. Pakkaus herätti vastaajissa mielikuvia perinteisyydestä ja maalaishenkisyydestä. Vastaajat pitivät Jälkiuuni Ruisnepparia pääsääntöisesti laadukkaana tuotteena ja heillä oli positiivisia mielikuvia tuotteen brandista. Sinuhen tuotemerkistä oli monenlaisia mielikuvia. Nimi Sinuhe ja sen egyptiläisyyteen viittaavuus herätti paljon ajatuksia, mutta yritys miellettiin kuitenkin lähinnä suomalaiseksi ja perinteiseksi leipomoksi. Vastaajista lähes puolet oli henkilöitä, jotka vasta kyselyä täyttäessään maistoivat tuotetta ensimmäisen kerran, eivätkä olleet ostaneet tuotetta aiemmin. Tämä oli tietysti harmillista tulosten kannalta, sillä vakituisesti tuotetta käyttävien vastaukset olisivat olleet ehkä kattavampia. Sinuhe Ky voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia markkinoinnissaan ja tuotesuunnittelussaan.