Modulaarisen opetuksen kurssisuunnittelualusta
Tuhkanen, Tuomas (2020)
Tuhkanen, Tuomas
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087937
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on modulaarisen opetuksen kurssisuunnittelualustan käyttöliittymä. Työvälineessä yhdistyvät monet opetuksen uudistamistavoitteet ja käyttöliittymän hyödyt. Modulaarinen rakenne lisää opetussisältöjen monikäyttöisyyttä ja helpottaa niiden ylläpitoa. Rakenteiden uudistaminen tukee linjakkaiden opetusratkaisujen tuottamista ja uusien menetelmien käyttöönottoa.
Kun opetuksen tuotantoprosessi on monivaiheinen ja vaativa, on toimivaa käyttöliittymäratkaisua haettu usean kehitysvaiheen kautta. Samalla tuotantoprosessi on suoraviivaistunut. Visualisoimalla sisältöelementit ja niitä tukevat aktiviteetit käyttöliittymä helpottaa kokonaisuuksien suunnittelua ja mitoittamista. Kurssisuunnittelualusta ei kilpaile minkään jo käytössä olevan palvelun kanssa, mutta tukee lähijärjestelmien yhteentoimivuutta ja nopeuttaa opettajan työprosessia.
Opettajan pedagoginen tuki tarjotaan usein metodisina ja teoreettisina näkökulmina. Tällöin opettajan vastuulle jää hahmottaa, miten teoria kohtaa käytännön ja mihin seikkoihin se ensisijaisesti kohdistuu omassa opetussisällössä.
Kehittämishankkeessa lähdettiin mallintamaan Turun yliopiston Tulevaisuuden teknologioiden laitoksen opetushenkilöstön tapaa suunnitella ja tuottaa opetusta. Iteratiivisesti edeten haettiin yhteistä ideaalimallia opetuksen tuotantoprosessille. Sen eri osavaiheiden tueksi haettiin profiloitu työvälineistö ja ohjeisto eri opetusmuotojen tarpeisiin. Prosessin kaikkiin vaiheisiin liitettiin pedagogisten vaihtoehtojen vertailtavuus ja tyyppiratkaisujen selkeys.
Näin opettajan työpolkua pyrittiin tekemään ennakoitavammaksi ja kaikissa vaiheissa yhteistyöllistä työskentelytapaa paremmin tukevaksi.
Kun opetuksen tuotantoprosessi on monivaiheinen ja vaativa, on toimivaa käyttöliittymäratkaisua haettu usean kehitysvaiheen kautta. Samalla tuotantoprosessi on suoraviivaistunut. Visualisoimalla sisältöelementit ja niitä tukevat aktiviteetit käyttöliittymä helpottaa kokonaisuuksien suunnittelua ja mitoittamista. Kurssisuunnittelualusta ei kilpaile minkään jo käytössä olevan palvelun kanssa, mutta tukee lähijärjestelmien yhteentoimivuutta ja nopeuttaa opettajan työprosessia.
Opettajan pedagoginen tuki tarjotaan usein metodisina ja teoreettisina näkökulmina. Tällöin opettajan vastuulle jää hahmottaa, miten teoria kohtaa käytännön ja mihin seikkoihin se ensisijaisesti kohdistuu omassa opetussisällössä.
Kehittämishankkeessa lähdettiin mallintamaan Turun yliopiston Tulevaisuuden teknologioiden laitoksen opetushenkilöstön tapaa suunnitella ja tuottaa opetusta. Iteratiivisesti edeten haettiin yhteistä ideaalimallia opetuksen tuotantoprosessille. Sen eri osavaiheiden tueksi haettiin profiloitu työvälineistö ja ohjeisto eri opetusmuotojen tarpeisiin. Prosessin kaikkiin vaiheisiin liitettiin pedagogisten vaihtoehtojen vertailtavuus ja tyyppiratkaisujen selkeys.
Näin opettajan työpolkua pyrittiin tekemään ennakoitavammaksi ja kaikissa vaiheissa yhteistyöllistä työskentelytapaa paremmin tukevaksi.