Sähköisen ostolaskujen kierrätyksen käyttöönotto Lämpökarelia-konsernissa
Lavikainen, Iris (2011)
Lavikainen, Iris
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100313437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100313437
Tiivistelmä
Lämpökarelia-konsernissa siirryttiin kesäkuussa 2011 sähköiseen ostolaskujen kierrätykseen. Lämpökarelia-konserni on LVI-alan yritys, joka tarjoaa urakointi- ja remontointipalveluita yrityksille ja yksityishenkilöille. Tutkin käyttöönotetun sovelluksen vaikutuksia ottamalla selville tapahtuneet parannukset ja mahdolliset heikkoudet. Opinnäytetyössäni tuon esille lisäksi kehitettäviä seikkoja uuteen käsittelytapaan liittyen. Sovellus otettiin käyttöön helpottamaan ostoreskontranhoitajan työtaakkaa, mutta myös selkeyttämään ostolaskujen käsittelyä muidenkin ostolaskujen kiertoon osallistuvien kannalta.
Opinnäytetyöhöni sovelsin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Käytin sekä haastatteluista saatua materiaalia ja omia kokemuksia opinnäytetyön empiirisen osan aineistona. Työn teoreettinen viitekehys koostuu sähköisestä ja digitaalisesta taloushallinnosta, sähköisestä ostolaskujen kierrätyksestä ja verkkolaskutuksesta.
Tulokset ovat selkeästi positiivisia. Ostoreskontranhoitajan kannalta tärkein seikka on työtaakan vähentyminen, jolloin aikaa jää enemmän muille taloushallinnon työtehtäville. Paperilaskujen käsittely ja edestakaisin kuljettaminen on loppunut lähes kokonaan. Tämä säästää aikaa, pöytä- ja hyllytilaa ja on muuttanut koko ostolaskun kierto -prosessin ympäristöystävällisemmäksi. Kehitettävistä seikoista tärkeimmäksi ilmeni ostajien koulutus. Ostajien tilatessa tuotteet tai palvelut oikealle projektille tai tilausnumerolle laskujen kohdistus helpottuu ja säästää arvokasta työaikaa ostoreskontranhoitajalta sekä muilta ostolaskujen tarkastajilta.
Opinnäytetyöhöni sovelsin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Käytin sekä haastatteluista saatua materiaalia ja omia kokemuksia opinnäytetyön empiirisen osan aineistona. Työn teoreettinen viitekehys koostuu sähköisestä ja digitaalisesta taloushallinnosta, sähköisestä ostolaskujen kierrätyksestä ja verkkolaskutuksesta.
Tulokset ovat selkeästi positiivisia. Ostoreskontranhoitajan kannalta tärkein seikka on työtaakan vähentyminen, jolloin aikaa jää enemmän muille taloushallinnon työtehtäville. Paperilaskujen käsittely ja edestakaisin kuljettaminen on loppunut lähes kokonaan. Tämä säästää aikaa, pöytä- ja hyllytilaa ja on muuttanut koko ostolaskun kierto -prosessin ympäristöystävällisemmäksi. Kehitettävistä seikoista tärkeimmäksi ilmeni ostajien koulutus. Ostajien tilatessa tuotteet tai palvelut oikealle projektille tai tilausnumerolle laskujen kohdistus helpottuu ja säästää arvokasta työaikaa ostoreskontranhoitajalta sekä muilta ostolaskujen tarkastajilta.