Asiakastyytyväisyyslomakkeiden tuottaminen kuntoutuskotiin asukkaille ja omaisille
Manner, Mia; Osara, Pinja (2020)
Manner, Mia
Osara, Pinja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077826
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda tilaajalle heidän työtään hyödyntävä lomake, jolla he pystyvät mittaamaan asiakastyytyväisyyttä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä asiakastyytyväisyyslomake lyhytaikaiseen asumispalveluyskikköön. Toimeksiantajana työllä oli Lohjan kaupunki. Tämän työn tuotoksen avulla Lohjan kaupunki voi käyttää tuotoksena syntynyttä asiakastyytyväisyyslomaketta ja tätä kautta pääsee kehittämään työtään kokonaisvaltaisesti.
Tietoperustassa käsitellään asiakasta hoitotyössä, potilaan oikeuksia, omainen avattiin käsitteenä, hoidon laatua, asiakastyytyväisyyttä ja myös asumispalveluyksikkö avattiin käsitteenä. Tietoperustassa keskityttiin erityisesti asiakastyytyväisyys käsitteen avaamiseen ja tutkimiseen, sillä sen perusteella lomake luotiin.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, alkukartoitukseen käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineiston keruu toteutettiin teemahaastatteluna, joka suoritettiin yksilöhaastatteluina. Haastatteluihin saatiin kolme asukasta sekä 3 työntekijää. Haastattelut toteutettiin Lohjan kaupungin kuntoutuskodissa joulukuussa 2019. Aineisto analysointiin litteroimalla haastattelun teksti ja pohjautettiin se ennalta valittuihin teemoihin. Tämän jälkeen tehtiin lopullinen asiakastyytyväisyyslomake. Tätä vielä muokattiin kertaalleen toimeksiantajan toiveita kuunnellen.
Loppujen lopuksi tietoperusta ja aineiston keruu liittyivät hyvin yhteen. Kävi ilmi, että asukkaat sekä myös työntekijät pitivät samoja asioita tärkeinä kuin, mitä teorian pohjalta olisi ajatellut. Tilaaja oli tyytyväinen saamaansa lomakkeeseen, joka palvelee heidän tarvettaan juurikin kuntoutuskodissa.
Johtopäätöksenä huomattiin, että oikeat teemat löytyivät jo haastattelun vaiheessa. Jatkossa olisi hyvä toteuttaa kysely siitä, toimiko kyseinen lomake juuri tuossa yksikössä.
Tietoperustassa käsitellään asiakasta hoitotyössä, potilaan oikeuksia, omainen avattiin käsitteenä, hoidon laatua, asiakastyytyväisyyttä ja myös asumispalveluyksikkö avattiin käsitteenä. Tietoperustassa keskityttiin erityisesti asiakastyytyväisyys käsitteen avaamiseen ja tutkimiseen, sillä sen perusteella lomake luotiin.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, alkukartoitukseen käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineiston keruu toteutettiin teemahaastatteluna, joka suoritettiin yksilöhaastatteluina. Haastatteluihin saatiin kolme asukasta sekä 3 työntekijää. Haastattelut toteutettiin Lohjan kaupungin kuntoutuskodissa joulukuussa 2019. Aineisto analysointiin litteroimalla haastattelun teksti ja pohjautettiin se ennalta valittuihin teemoihin. Tämän jälkeen tehtiin lopullinen asiakastyytyväisyyslomake. Tätä vielä muokattiin kertaalleen toimeksiantajan toiveita kuunnellen.
Loppujen lopuksi tietoperusta ja aineiston keruu liittyivät hyvin yhteen. Kävi ilmi, että asukkaat sekä myös työntekijät pitivät samoja asioita tärkeinä kuin, mitä teorian pohjalta olisi ajatellut. Tilaaja oli tyytyväinen saamaansa lomakkeeseen, joka palvelee heidän tarvettaan juurikin kuntoutuskodissa.
Johtopäätöksenä huomattiin, että oikeat teemat löytyivät jo haastattelun vaiheessa. Jatkossa olisi hyvä toteuttaa kysely siitä, toimiko kyseinen lomake juuri tuossa yksikössä.