Asiakaskohtainen personointi osana verkkokauppaa
Rantanen, Matias (2020)
Rantanen, Matias
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087999
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää ja tutkia moottoripyörien varaosia ja varusteita myyvää verkkokauppaa. Opinnäytetyössä perehdytään suomalaisiin moottoripyöräilyyn liittyviin verkkokauppoihin benchmark ja kyselytutkimus menetelmiä käyttäen.
Verkkokauppojen eri trendejä kartoitettiin eri julkaisujen avulla. Näiden julkaisujen ja benchmarkingin tehtyjen havaintojen pohjalta luotiin kuva siitä, mitä kuluttajat verkkokaupalta haluavat. Näiden tutkimusten tuloksena syntyi tavoite luoda uusi verkkokaupan personointiin liittyvä ominaisuus, jota voisi hyödyntää moottoripyöräilyyn liittyvässä verkkokaupassa.
Työn lopputuotoksena on rautalankamalli uudistetusta verkkokaupan ominaisuudesta, joka tuo lisäarvoa niin asiakkaalle, kuin myös verkkokauppiaalle. Työssä luotu uuden ominaisuuden rauta-lankamalli pohjautuu benchmarkingin, kyselytutkimuksen ja julkaisuiden myötä ilmi tulleisiin seikkoihin. Itse työn tuotos on tuotteiden suodattamiseen liittyvä ominaisuus verkkokauppaan, joka luo lisäarvoa asiakkaalle antamalla asiakkaalle huomautuksia seuraavista huolloista liittyen asiak-kaan syöttämiin tietoihin omasta moottoripyörästään. Ominaisuus mahdollistaa huoltoon vaadittu-jen osien suoran tilauksen suoraan omien moottoripyörän tietojen perusteella tai vaihtoehtoisesti huollon tilaaminen suoraan samasta ikkunasta.
Verkkokauppojen eri trendejä kartoitettiin eri julkaisujen avulla. Näiden julkaisujen ja benchmarkingin tehtyjen havaintojen pohjalta luotiin kuva siitä, mitä kuluttajat verkkokaupalta haluavat. Näiden tutkimusten tuloksena syntyi tavoite luoda uusi verkkokaupan personointiin liittyvä ominaisuus, jota voisi hyödyntää moottoripyöräilyyn liittyvässä verkkokaupassa.
Työn lopputuotoksena on rautalankamalli uudistetusta verkkokaupan ominaisuudesta, joka tuo lisäarvoa niin asiakkaalle, kuin myös verkkokauppiaalle. Työssä luotu uuden ominaisuuden rauta-lankamalli pohjautuu benchmarkingin, kyselytutkimuksen ja julkaisuiden myötä ilmi tulleisiin seikkoihin. Itse työn tuotos on tuotteiden suodattamiseen liittyvä ominaisuus verkkokauppaan, joka luo lisäarvoa asiakkaalle antamalla asiakkaalle huomautuksia seuraavista huolloista liittyen asiak-kaan syöttämiin tietoihin omasta moottoripyörästään. Ominaisuus mahdollistaa huoltoon vaadittu-jen osien suoran tilauksen suoraan omien moottoripyörän tietojen perusteella tai vaihtoehtoisesti huollon tilaaminen suoraan samasta ikkunasta.